Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Yacoub positiv till sänkt moms

Nästa år sänks momsen på cykelreparationer. För cykelreparatören Yacoub Kourkis kunder blir det då billigare att lämna in cykeln.

Anställa? Det kanske Yacoub Kourkis på Sax och Sula kan göra när momsen sänks.

Anställa? Det kanske Yacoub Kourkis på Sax och Sula kan göra när momsen sänks.

Foto: Carolina Nilsson

CYKEL2016-03-31 14:00

Han har drivit sin butik Sax&Sula i korsningen Lindövägen/Östra promenaden sedan 1999. Samtidigt som vårvärmen smyger fram, och dörren kan hållas öppen så att trafikens sorl letar sig in i affären, ökar kundtillströmningen.

– Jag säljer flest cyklar på sommaren. På vintern lagar jag mest skor, säger han när Folkbladet tittar förbi för att höra med honom vad han tycker om regeringens beslut: att sänka momsen på cykelreparationer från dagens 25 till 12 procent.

– Jättebra! säger han. Då blir kunderna glada när det blir billigare.

Redan för tio år sedan uppvaktade Svensk Cykling finansdepartementet för att föreslå en sänkning av momsen på cykelreparationer, eftersom EU godkänt en sådan ordning och det gjorts i andra europeiska länder med gott resultat.

Nu följer Sverige alltså efter.

– Ett utmärkt beslut, som kan leda till att fler cyklar, säger Klas Elm, vd Svensk Cykling.

Beslutet gäller från och med årsskiftet 2016/2017. Cykelreparatörer, som Yacoub Kourkis, kommer därmed att kunna sänka sina priser.

– Detta kan få fler att bättre vårda sin cykel och förhoppningsvis få fler att också cykla, säger Klas Elm.

Det hoppas även Yacoub Kourkis:

– 25 procents moms, som det är i dag, är för mycket. 12 är bra. Det är hälften, säger han.

Svensk Cykling lyfter även fram att momssänkningen kanske kan leda till att fler – och nyanlända – kan få jobb. Yacoub Kourkis tror kanske att det kan ske.

– Jag vet inte. Men kanske. Kanske kan jag anställa någon, säger han.

Som det är nu jobbar han själv i sitt företag. Förutom att reparera och sälja cyklar kan man lämna in sina skor på omklackning och få dragkedjan lagad. Bland annat.

Det har blivit något av en "cykelhajp" i Sverige. Allt fler cyklar säljs och mycket tyder på att den magiska gränsen 600 000 sålda cyklar sprängs i år.

– Cykelmarknaden är het. Totalt såldes förra säsongen 598 000 cyklar, en ökning med tjugo procent de senaste fem åren, säger Klas Elm.

Någon sådan jätteuppgång märker inte Yacoub Kourkis av, men vem vet? Årets riktiga cykelsäsong ligger än så länge bara i startfållan.

– Vi får se, säger han.

Det Svensk Cykling nu vill är att de brister man ser i väghållningen åtgärdas.

– På nationell nivå gör visserligen Trafikverket bättre ifrån sig än vad någonsin Vägverket gjorde, men som väghållare visar man många brister när det gäller att prioritera cyklingen. På kommunal nivå, där den största delen av cykelinfrastrukturen finns, spretar det mycket. Det finns numer städer och kommuner med höga ambitioner när det gäller cykel, men i de flesta släpar frågan efter och det är betydligt mer ord än verkstad, säger Klas Elm.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om