Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Deras bok en livboj för medieovana

Så lyckas du i bruset på sociala medier. Hantera kriser. Medierelationer. Personligt varumärkesbyggande.

Ny bok. Jörgen Rundgren och Carl Selling har skrivit boken "Mediehjälpen". "En överlevnadsbok", säger de.

Ny bok. Jörgen Rundgren och Carl Selling har skrivit boken "Mediehjälpen". "En överlevnadsbok", säger de.

Foto: Susanna Beskow Norgren

BÖCKER2017-08-26 10:00

Boken ”Mediehjälpen – din guide till sociala medier och massmedia” kan vara räddningen för medieovana politiker, tjänstemän och företagare.

Författarna till den nyutkomna boken är tidigare moderate oppositionsrådet Jörgen Rundgren i Norrköping med ett eget utbildnings- och konsultföretag, och Carl Selling, Motala, med en bakgrund som journalist och tidigare informationschef vid Norrköpings kommun, nu med eget kommunikationsföretag.

Tillsammans har de lång erfarenhet av ledarskap, kommunikation, PR och medierelationer.

Som ett komplement till de utbildningar de anordnar kommer nu boken som ska vara en guide i ett allt snabbare kommunikationssamhälle.

Målgruppen är som sagt politiker, företagare och kommunala tjänstemän.

– Vi ser de senaste tjugo åren att medielandskapet har ändrat sig totalt, säger Carl Selling.

– Vi är ovanliga på det sättet att vi är inte ute efter att krångla till det eller försvåra för medier. Tvärtom, vi vill göra så personer känner sig rustade, och trygga, för att kunna möta reportrar och journalister, säger Carl Selling.

– Vi vill hjälpa personer som vill synas, men kanske inte har förmågan, eller de som måste synas, och känner att det kan vara lite obehagligt.

– Jag kanske ligger lite mer åt krishantering och varumärkesdelar – du är fantastiskt duktig på retorik och presentationsteknik. Sedan möts vi i mitten kring medierådgivning och medieträning, säger Carl Selling och tittar på Jörgen Rundgren.

– Det är en handbok, en överlevnadsbok, säger Jörgen Rundgren om den nya boken.

Traditionella medier med sina hela tiden uppdaterade hemsidor, sociala medier som Facebook – det är inte lätt att navigera i det nya medielandskapet.

– Grundtipset är att ta reda på vad är det du vill nå, vad är det du vill få ut för någonting, och framför allt vilken målgrupp är det? Var befinner sig den här målgruppen? säger Carl Selling.

Tips för framgång i medierelationer är enkelhet, tydlighet och upprepning, att inte gömma sig utan snabbt lämna kommentarer, och att lägga alla kort på bordet.

Att visa känslor och vara en människa i det som sker, är ett annat råd från Jörgen Rundgren, med adress Anna Kinberg Batra dagen innan beskedet kom att hon avgår.

Boken ges ut av Norrköpingsförlaget Fantasi & Fakta.

Fakta

”Mediehjälpen – din guide till sociala medier och massmedia” ges ut av förlaget Fantasi & Fakta.

Författare: Jörgen Rundgren, Norrköping, och Carl Selling, Motala.

Förordet har Lars Stjernkvist (S), kommunstyrelseordförande i Norrköping, skrivit. Han beskriver boken som ”viktig och värdefull, både för nybörjare och för gamla rävar som undertecknad”.

Några råd inför mediakontakter:

Var beredd på att du alltid kan bli citerad. Tänk först, prata sen.

Var aldrig fientlig eller uppträd misstänksamt. Det tolkas som att du har något att dölja.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om