Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Missnöjd med nyköpt BMW

Mannen köpte bilen, en BMW 520 D av 2011 års modell, som gått drygt 83 000 mil, för 170 500 kronor i februari förra åren och det dröjde inte länge innan felmeddelandena började dyka upp.

Eget fel. Mannen ville få köpet hävt men får nej från Allmänna reklamationsnämnden.

Eget fel. Mannen ville få köpet hävt men får nej från Allmänna reklamationsnämnden.

Foto: Frank Augstein

BILKÖP2018-01-19 16:00

Oljelampan lyste, det var fel på bluetoothsystemet, det hördes ett missljud och en hjulinställning måste göras på bilen.

Den verkstad han var i kontakt med intygade att bilens obalans kom sig av dåliga bakdäck som behövde bytas, men trots att bilen var inne på lagning hos BMW mer än tio gånger under sex månader kunde inte felet hittas.

Istället menar verkstaden att det är mannens eget körsätt som skapar vibrationerna i bilen eftersom han kör på för lågt varvtal, något som bekräftats av ytterligare en verkstad.

När det gällde oljelampan som lyste som var det inget fel på trycket utan en trasig reservdel som byttes ut, efter det har det inte varit några fel.

Trots att felen åtgärdats så vill mannen att bilköpet hävs, vilket bilfirman motsätter sig, och Allmänna reklamationsnämnden, ARN, går på bilfirmans linje och avslår också de att köpet hävs med motiveringen att bilfirman inte brustit i konsumenträttsligt hänseende.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om