Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nu ska barngrupperna bli mindre

Kommunen får 19 miljoner kronor för att minska grupperna inom förskolan. "Att hålla nere barngruppernas storlek är en viktig satsning", säger Mats Olsson.

Mindre barngrupper. Det finns det förutsättning för i kommunen nu.

Mindre barngrupper. Det finns det förutsättning för i kommunen nu.

Foto: Torbjörn Lindqvist

BIDRAG2016-05-24 14:26

Han är utbildningsdirektör och har i tidigare intervjuer i Folkbladet framhållit vikten av minskade barngrupper, framför allt för de mindre barnen.

– Där behöver vi så hög personaltäthet som möjligt. Det är viktigt för anknytningen och att kunna relatera till de vuxna. Målet är max 15 barn per grupp för de minsta, sade han i en intervju i februari.

Nu kan det bli verklighet. Norrköpings kommun har nämligen beviljats drygt 19 miljoner kronor av staten till ändamålet för läsåret 2016/17.

– Omorganisering av barngrupper sker för att minska antalet barn i grupperna, framför allt för de minsta barnen. Att hålla nere barngruppernas storlek är en viktig satsning som nu delvis finansieras med statsbidrag, men platsgarantin gäller fortfarande, säger Mats Olsson.

Totalt ansökte 242 kommuner om bidraget och vid fördelningen av bidraget har de förskolor med störst barngrupper prioriterats.

– Vi vill självklart se mindre barngrupper i förskolan och att vi får detta bidrag underlättar självklart det arbetet, säger Olle Johansson (S) ordförande i utbildningsnämnden.

Ett sätt att få mindre grupper är att dela på dem. Folkbladet har tidigare skrivit om Ann-Kristin Källström Sundgren, förskolechef på Armbandets och Kättsätters förskolor, som menar att barnen då ges tid att i lugn och ro få utrymme för sin lek och reflektion. Genom att exempelvis låta halva gruppen vara inne och halva ute, skapas förutsättning för detta. Hon exemplifierade:

– Då gick jag iväg med en liten grupp och tände en eld. Några andra gick på upptäcktsfärd med en pedagog, andra gjorde snölyktor och målade dem sedan, och några körde yoga ute.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om