Pensionärernas utsatthet och oro för bedrägerier är hög.
Enligt en ny medlemsundersökning som PRO gjort på riksnivå, har mer än var fjärde pensionär i Östergötland, råkat ut för bedrägeriförsök.
–Det värsta är, säger Lena Petersson, som är ordförande i PRO City i Norrköping, att den här situationen att man är ständigt orolig, kan påverka ens sociala liv och kontakter med andra människor. Man är hela tiden misstänksam och vågar knappt lita på någon numera.
– Och jag kan lägga till, säger Lena Petersson, att jag är säker på att mörkertalet är stort, när det gäller begångna bedrägerier, för jag vet att många inte vill berätta om ett genomfört bedrägeri, eftersom man skäms att ha låtit sig bli lurad.
– Inte ens för sina närmast anhöriga, vill man i vissa fall berätta att man blivit lurad.
Har ni inom PRO något förebyggande arbete mot bedrägeriförsök?
– Ja, vi bjuder bland annat in polisen och representanter för bankerna till våra möten för att få information, hur man ska bete sig om man tror att man utsätts för ett bedrägeriförsök.
– Själv lägger jag numera direkt på luren och säger "nej tack", om någon okänd ringer mig, för att försöka sälja något eller få mig att lämna ut min bankkod.
Så här säger Åsa Lindestam, ordförande för PRO i Sverige, om nya undersökningen:
– Att ge sig på äldre, skyddslösa människor och lura dem på sitt livs besparingar är hänsynslöst. Vi arbetar hårt för att informera och rusta våra medlemmar så att de inte ska drabbas av bedrägeriförsök.
Var fjärde pensionär i Östergötland har utsatts för bedrägeriförsök och hela 44 procent av pensionärerna i Östergötland är oroliga, enligt undersökningen,
– Bedrägerier är ett stort problem och drabbar den enskilde hårt, men brotten är också ett sätt för kriminella att finansiera sin verksamhet. Nu behöver regeringen se till att polisen får mer resurser och samtidigt måste bankerna ta större ansvar, exempelvis genom en spärrfunktion eller tvåstegskontroll, säger Åsa Lindestam.
Äldre är en särskilt utsatt grupp när det gäller telefonbedrägerier, så kallad vishing. Förra året anmäldes 21 600 fall av telefonbedrägerier över hela landet. Sammanlagt kom bedragarna över drygt 600 miljoner kronor, enligt uppgifter från Polisen.
I november 2022 presenterade Allmänna reklamationsnämnden, ARN, nya rekommendationer som innebär att bankerna bör ompröva tidigare beslut där man låtit kunden ta hela förlusten.