15 april startar bolaget BMI dagliga flygningar mellan München och Norrköping. På onsdagskvällen genomförde Norrköpings kommun ett stort arrangemang för att mana Norrköpings medborgare och företagare att använda sig av de möjligheter som den reguljära flyglinjen skapar.
Reidar Svedahl har ett långt förflutet i Norrköping. Mest har han arbetat med (flyg)resor och turism. Sedan valet 2014 är han kommunalråd för Liberalerna och ingår i socialdemokraten Lars Stjernkvists styrande majoritet i staden.
– Jag vet vad jag talar om när jag säger att nya flyglinjer måste få en bra start, sa Reidar Svedahl till Folkbladet. För några veckor sedan presenterade kommunen nyheten om den reguljära linjen mellan München och Norrköping.
– Jag kände att det inte snackades på stan om den nya flyglinjen. Det gjorde mig orolig och därför tog jag initiativ till det här evenemanget, sa Svedahl till Folkbladet.
Enligt kommunalrådet bestod den stora publiken av ungefär 350 personer med koppling till näringslivet i Norrköping medan återstoden utgjordes av allmänt intresserade innevånare i Norrköping.
– Det är så kul att vara politiker i Norrköping när det är så mycket bra grejer på gång, sa Reidar Svedahl till Folkbladet.
När han öppnade programmet från Flygelns scen så var han övertydlig med att han nu räknade med att företagen och medborgarna ska använda sig av den nya flyglinjen.
– Vi har ett femårigt avtal med BMI. Vi har gått in med en garantisumma för att dela på såväl framtida risker som vinster. Det är helt tryggt att boka biljetter; flyglinjen kommer att finnas kvar, sa Reidar Svedahl.
Kommunstyrelsens ordförande Lars Stjernkvist passade på att informera om Ostlänken; den nya järnvägen mellan Järna och Linköping som är en del av ett jätteprojekt för snabba tågförbindelser mellan Stockholm och Malmö/Göteborg. Under de senaste veckorna har järnvägsprojektet kritiserats i medierna och enligt Stjernkvist kanske många tror att också Ostlänken är i fara.
– Vi förhandlar nu med staten om Ostlänken ska gå på marken eller i ett upphöjt läge genom Norrköping. Det är viktiga detaljer. Men i den stora frågan om Ostlänkens vara eller inte vara kan jag lova att jag och en glad norrman och flera andra kommer att ta det första spadtaget för den nya järnvägen under nästa år, sa Lars Stjernkvist.