Pampushamnen har alltid legat längst ut på Händelö men nu är den på väg att bli mycket större. Och allt är bostadsprojektet Inre Hamnens "fel". När planerna på det nya exklusiva bostadsområdet började ta form för 10-15 år sedan fick samtidigt Norrköping Hamn AB besked att all hamnverksamhet på båda sidor av Motala ström inne i stan ska flytta.
Istället beslutades att en utbyggnad av Pampushamnen skulle kompensera för bortfallet. Den totala kostnaden beräknades till 1,1 miljarder kronor och alla miljötillstånd blev klara 2018. Projektet består av tre delar: en ny förlängd kaj, kraftigt utökade terminalytor där godset kan lagras i väntan på transport och en mycket större hamnbassäng. Sedan dess har byggaktiviteten varit stor samtidigt som hamnen också har fortsatt att skeppa ut och in varor från när och fjärran.
Under arbetets gång har man kunnat konstatera att den tid man fått på sig för att göra klart allt arbete i vattnet inte räcker. För att få muddra, spränga och dumpa muddermassorna för den utökade hamnbassängen krävs tillstånd av mark- och miljödomstolen. Och tillståndet man fick 2018 gäller bara i fem år. Det vill säga att det går ut i juni 2023. Nu har man gått till domstolen och begärt förlängning ett år till juni 2024. Orsaken är att man har drabbats av flera oförutsedda problem på vägen.
I en inlaga till domstolen beskriver kommunens företrädare hindren som uppstått. Först överklagades första upphandlingen vilket försenade starten med ett halvår, sedan dök pandemin upp som delvis försvårade för de finländska entreprenörerna att ta sig till Sverige under hela det stora muddringsarbetet. En liten del av muddringen närmast land sparades och skulle göras ihop med nästa etapp; nämligen att bygga kajerna. Då visade det sig att pålningen på grund geotekniska problem inte alls kunde ske i den takt som var tänkt. Nya undersökningar av markförhållandena måste göras för att få stabila pålar. Därför pågår pålningen fortfarande och beräknas vara klar efter sommaren nästan ett år försenat. Allt sammantaget gör att hamnen behöver ett år till på sig att bli klar med vattenarbetet.
– Men det är viktigt att påpeka att detta inte innebär att hela projektet är försenat. Allt arbete som sker på land fortgår enligt planen. Där har vi dessutom ett annat tillstånd som sträcker sig ända fram till 2028. Så vi håller både tids- och kostnadsplanen trots problemen under muddringsfasen, säger Ola Hjärtström, vice vd i Norrköping Hamn AB och ekonomichef.
En miljon kubikmeter massor från havsbotten har muddrats bort. Det som återstår är bara 4 000 kubikmeter så merparten är gjort. Den stora delen av muddermassorna har kunnat tippas direkt i havet på den plats norr om Esterön där hamnen fått tillstånd att dumpa. Den mindre del som innehållit föroreningar har lagts på landdeponi.
Om allt går enligt planen kommer den utbyggda hamnen att vara i stort sett färdig någon gång kring 2025. Och vad är det då man vill uppnå med denna storsatsning? Ola Hjärtström vill speciellt trycka på att detta är ett sätt att investera i en hållbar framtid med övergång till gröna transporter.
– Norrköpings kommuns står väl rustad när vi måste anpassa oss till klimatmålen. Man har varit förutseende och satsat pengar tidigt för att underlätta varutransporter med hjälp av tåg och sjöfart på bekostnad av landsvägstransporterna. När hamnen tas i bruk kan godstågen köra direkt från Södra stambanan via Kardonbanan och den nya godsbangården till Pampushamnen tack vare att hela sträckan då är elektrifierad. Inga pauser för byte till diesellok som krävs idag. Vi tror därmed att vår konkurrensförmåga kommer att öka, säger Ola Hjärtström.
Norrköpings kommun äger hamnbolaget och det är därför kommunen som investerar de 1,1 miljarderna plus indexuppräkningar. Men innebär det då att hamnen som drivs som ett aktiebolag kommer undan helt utan kostnader?
– Nej, så enkelt är det naturligtvis inte. Vi betalar en årlig nyttjanderättsavgift och den tillkommande investeringen regleras via en höjning av avgiften. Och naturligtvis inser vi att arrendet kommer att bli högre när allt är klart. Hur mycket högre är inte helt fastställt än, säger Ola Hjärtström.