Inbjudare var de tre kommunerna efter linjen - Nyköping, Norrköping och Linköping - i samarbete med Östsvenska Handelskammaren och region Östergötland. Infrastrukturminister Anna Johansson (S) deltog i ett samtal med bland andra Lundbergs vd i Norrköping Peter Whass, Lena Micko (S) som är ordförande i organisationen Sveriges kommuner och Landsting SKL och Hans Holmström som är vd på Siemens i Finspång.
Anna Lövheim och Sofia Wallberg från Handelskammaren inledde sammankomsten med en redogörelse för Kammarens stora engagemang i Ostlänken. Ostlänken är "Århundradets tillväxtchans" enligt Handelskammaren som nu har bildat ett kluster för infrastrukturfrågor.
– Syftet med klustret är att vi ska bli ännu bättre på att hävda vår region inför kommande satsningar på infrastruktur, sa Sofia Wallberg.
De två näringslivsföreträdarna Peter Whass och Hans Holmström markerade med sin närvaro och med sina ord vilken stor vikt de lägger vid Ostlänken.
– Som vi ser på det så är det allra viktigaste att vi får en förbättrad kapacitet på järnvägen mellan Norrköping och Linköping och från våra städer till Stockholm, sa Peter Whass. För Lundbergs som har huvudkontoret i Norrköping sedan mer än sjuttio år är det också enligt Whass allt viktigare med bra kommunikationer för att kunna rekrytera kompetenta medarbetare i framtiden.
– Vi blir en större arbetsmarknadsregion med Ostlänken och det är mycket viktigt för näringslivet.
Även Hans Holmström betonade det regionala perspektivet.
– Höghastighetståg är högriskprojekt medan regionala snabbtåg har låg risk och snabbt betalar igen sig. Som jag ser har vi chansen till ett jättelyft med Ostlänken, regionen utvidgas och möjligheterna till bättre affärer förstärks, sa Hans Holmström.
Lena Micko har i sin tidigare roll som kommunpolitiker i Linköping "följt Ostlänken från början" och anslöt till övriga talare i sin uppskattning av projektet. Hon var dock lite orolig för finansieringen av den nya järnvägen.
– Det här är ett nationellt projekt och ska i allt väsentligt finansieras av staten. Det får inte bli så att alltmer ansvar läggs på kommunerna. Det vore illa om vi fick en utveckling där kommunerna "kan köpa sig före i kön" genom medfinansiering på höga nivåer, sa Lena Micko.
Infrastrukturminister Anna Johansson betonade i sitt inlägg det statliga ansvaret för finansiering och genomförande av stora infrastrukturprojekt som Ostlänken. Den kommunala medfinansieringen är tämligen marginell i sammanhanget, enligt Anna Johansson.
Hon gav också två solklara besked till den stora publiken.
– Ostlänken ligger i nationell plan och kommer att börja byggas någonstans i "Ostlänkland" under nästa år. Det är det ena. Det andra är att de beräknade kostnaderna är för höga jämfört med plan. Kostnaderna måste därför pressas nedåt, sa infrastrukturministern.
Ordföranden i Norrköpings kommunstyrelse Lars Stjernkvist (S) deltog på seminariet.
– Beskedet från Anna Johansson var tydligare än vad jag hade vågat hoppats på. Nu finns ingen tvekan om att Ostlänken snart börjar byggas, sa Stjernkvist till Folkbladet efter mötets slut.