Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Lönsamt att hyra ut spårvagnar till Stockholm

För några år sedan köpte Norrköpings kommunala spårvägsbolag sex spårvagnar till en kostnad av nära 200 miljoner kronor.
Spårvagnarna hyrdes sedan ut till Storstockholms Lokaltrafik. En lönsam affär för spårvägsbolaget i Norrköping som har tjänat mångmiljonbelopp på uthyrningen.

Sedan några månader tillbaka står den första "Stockholmsvagnen" i Spårvagnsverkstaden i Norrköping, där Jan Pertmann är chef.

Sedan några månader tillbaka står den första "Stockholmsvagnen" i Spårvagnsverkstaden i Norrköping, där Jan Pertmann är chef.

Foto: Jimmy Larsson

Nyheter2020-07-11 06:45

För ett otränat öga ser den ut som en spårvagn bland alla andra i Norrköping. Lacken blänker i de välbekanta färgerna gult och grönt. Men skenet bedrar.

– Här är ett exempel på att vagnen har varit i Stockholm, säger Jan Pertmann och pekar på handtaget till den främre dörren.

– Färgen är SL-blå.

I övrigt är det inte mycket som avslöjar att spårvagnen har transporterat resenärer i huvudstaden i flera år. Den blå folieringen som täckt den gulgröna karossen under tiden i Stockholm togs bort innan vagnen levererades till Norrköping i våras. 

undefined
Det blå handtaget är en av få detaljer som avslöjar att spårvagnen har rullat i Stockholm.

Tre och ett halvt år tidigare, i december 2016, skrev Storstockholms Lokaltrafik (SL) ett hyresavtal med Norrköping Spårvägar AB. Avtalet gällde totalt sex spårvagnar av modell M06 som SL skulle hyra av det kommunägda bolaget i Norrköping under två år. Därefter har avtalet förlängts flera gånger.

De uthyrda spårvagnarna har körts på linjen mellan T-centralen och Waldemarsudde.

– Om du åkt spårväg till Skansen eller Gröna Lund har du med största sannolikhet åkt med en sådan här vagn, säger Jan Pertmann, som är chef för Spårvagnsverkstaden i Norrköping.

Två av de uthyrda vagnarna har nu återlämnats till Norrköping. Den senaste vagnen hade fortfarande blå Stockholmsfärg på karossen när den kom med en specialtransport i onsdags. 

De övriga fyra vagnarna ska vara kvar i Stockholm tills de kan ersättas av nya vagnar som SL har beställt. Leveransen av SL:s nya spårvagnar har blivit fördröjd.

– Vi vill gärna hjälpa stockholmarna så mycket det går. Vi har ingen nytta av att ha fyra vagnar stående, plus att det är trevligt med extra inkomster, säger Jan Pertmann.

Hyresavtalet har varit lönsamt för Norrköping Spårvägar. Under 2017–2018 fick Storstockholms Lokaltrafik betala en årshyra på 1,2 miljoner kronor plus moms per vagn. Det motsvarar en månadshyra på 100 000 kronor per vagn. När avtalet sedan förlängdes höjdes månadshyran till 120 000 kronor under 2019 och 145 000 kronor under 2020.

Utöver hyran för vagnarna har SL fått betala tiotals miljoner kronor i hyrestillägg för servicekostnader och restvärdeskompensation. Dessutom har Norrköping Spårvägar rätt till förseningsersättning och vite för de vagnar som inte återlämnas enligt tidsplanen.

Hyresavtalet har bidragit starkt till Norrköping Spårvägars positiva resultat de senaste åren.

– Vi är framtunga på intäkter, men omvänt kommer vi att ha kostnader framåt för de här vagnarna, säger Göran Lindgren, vd för Norrköping Spårvägar.

Han syftar på den omfattande service som vagnarna ska genomgå innan de sätts i trafik i Norrköping.

undefined
Vagnen som levererades till Norrköping i onsdags hade fortfarande SL:s blå färger och logotyp på karossen.

"Stockholmsvagnarna" har faktiskt aldrig rullat i Norrköping tidigare. Vagnarna beställdes till Stockholm i samband med en större upphandling av spårvagnar till Frankfurt och Norrköping i början av 2000-talet.

Stockholm hakade på Norrköpings beställning av spårvagnar.

– Min bild är att Stockholm var lite stressade inför Victorias bröllop, säger Göran Lindgren som menar att SL gjorde en tillfällig lösning för att hinna klart till det kungliga bröllopet i juni 2010.

De sex vagnarna, som var av samma modell som de vagnar som beställdes till Norrköping, såldes senare vidare till Norrköping Spårvägar. Köpeavtalet undertecknades i december 2016.

Norrköping Spårvägar fick betala 195 918 395 kronor för de sex spårvagnarna, det vill säga drygt 32 miljoner per vagn. Köpeavtalet skrevs mellan Norrköping Spårvägar, Storstockholms Lokaltrafik och den norska banken DNB:s svenska filial. 

undefined
I veckan transporterades ytterligare en spårvagn från Stockholm till Norrköping.

Det var DNB som ägde spårvagnarna fram till årsskiftet 2016/2017. Banken hyrde ut vagnarna till SL genom ett leasingavtal.

– Det är ganska vanligt i branschen, säger Göran Lindgren.

Samtidigt som köpet blev klart skrevs ett nytt hyresavtal, den här gången mellan Norrköping Spårvägar och SL. Avtalet gav SL rätt att använda de sex vagnarna i väntan på att nya spårvagnar trafikerade SL:s lokalbana.

Göran Lindgren anser att det var en bra lösning för alla parter att det kommunala spårvägsbolaget i Norrköping köpte och sedan hyrde ut spårvagnarna till SL.

– Sammantaget var det en bra ekonomisk affär för oss, men verksamhetsmässigt en bra affär för alla berörda parter.

På webben

Gå in på folkbladet.se för att se en film från när den senaste spårvagnen från Stockholm levererades till Norrköping.

Hyresavtal för vagnarna

2017–2018

  1,2 miljoner kronor i fast hyra per vagn och år

  1,1 miljoner kronor per vagn och år avseende kompensation för F8-service 

  1 625 000 kronor per vagn och år i restvärdeskompensation

  Rörligt hyresbelopp för räntekostnader

2019

  120 000 kronor i fast månadshyra per vagn

2020

  145 000 kronor i fast månadshyra per vagn

  195 000 kronor i förseningsersättning per vagn och månad

  15 000 kronor i vite per vecka och vagn vid sen återlämning

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!