Enligt beslutet från kommunens biståndshandläggare ska Irene, som bland annat har MS och sitter i permobil, få hjälp från hemtjänsten flera gånger om dagen.
Det är dock långt från verkligheten.
Enligt en lapp där Irene själv fört anteckningar, har det gått så mycket som elva dagar i sträck utan att någon dykt upp en enda gång. Hon klarar det mesta själv. Men:
– De stjäl mina krafter som jag behöver för att orka leva och ta hand om det vanliga, säger hon.
2013 var första gången Irene blev beviljad hemtjänst. Sedan dess har hon hunnit med en rad olika utförare, såväl kommunen som privata, men hon har alltid känt att hon inte blivit bemött på rätt sätt.
– Alla har varit lika dåliga. Eller bra, om man säger så.
Ett återkommande tema är att hon får besök av alltför många personer.
– Jag kan inte ha det huller om buller på grund att jag har MS, astma och kol och jag har nästan inget immunförsvar eftersom jag äter starka tabletter för sjukdomar, säger hon.
Språkbrister är ett annat problem, menar Irene.
– Jag vill inte hålla språklektion samtidigt. Det är jättejobbigt, säger hon.
Vidare berättar hon om personal som kommer och "berättar sitt livs historia" och pratar skit bakom hennes rygg.
– Det vill jag inte höra på.
I början av året testade hon med kommunens hemtjänst för en andra gång.
– Men de ville inte använda skydd, varken munskydd eller klädskydd, för det ingick inte i deras klädkod. Med corona blev allt värre och jag blev räddare eftersom jag nästan inte har något immunförsvar.
För andra gången har hon just nu den privata utföraren Axiva hemtjänst. Men inte heller det fungerar, säger Irene.
– Det finns två-tre tjejer som jag tycker är bra, som det fungerar med.
Att de skulle kunna komma varje gång, fem gånger om dagen, är en omöjlighet.
– De jobbar samma skift. De skulle kunna jobba skiften mot varandra, menar Irene.
Detta gör alltså att hon ofta blir utan hjälp, eftersom hon inte vill att andra kommer.
– När man är privat hemtjänstutförare måste man följa de regler som kommunens handläggare satt upp. Inte bara sluta komma. Jag är uppgiven och arg! säger hon.
Från Axivas sida vill man inte kommentera det enskilda fallet. Men rent generellt förklarar verksamhetschefen Ylva Bjerek att hemtjänstpersonal inte kan tvinga sig in hos personer.
– Personerna har hemtjänst av egen fri vilja, som de beviljas av handläggare på kommunen, som vi utför. Kunden har ett eget boende, och vi har ingen rätt att tvinga oss på någon. Ber kunden oss gå, måste vi göra det. Man är inte omyndigförklarad för att man har hemtjänst.
Hon beskriver att det hör till personalens uppdrag att försöka lirka, till exempel vid sjukdom om personen inte förstår sitt eget bästa. Lyckas man inte, har hemtjänsten en skyldighet att rapportera det tillbaka till biståndshandläggarna.
– Får vi inte utföra det kunden har rätt till, rapporterar vi det naturligtvis tillbaka till myndighetspersonen. Det händer att vi gör, säger Ylva Bjerek.
Så det finns ingen risk att personen blir helt bortglömd, om hen inte vill släppa in vissa personer, och exempelvis hotas av undernäring?
– Nej. Vi kan även göra en orosanmälan, precis som alla andra människor i samhället, säger Ylva Bjerek.