Dessutom understryker Julie Tran (C), ordförande i trafik- och samhÀllsplaneringsnÀmnden vikten av att ett resecentrum i Linköping blir centralt placerat.
â AvstĂ„nd spelar roll för vĂ„ra östgötska invĂ„nare och i rollen som regional kollektivtrafikmyndighet ser vi betydelsen av en stationsnĂ€ra bebyggelseutveckling som ger fler möjlighet att jobba eller bo nĂ€ra stationen. Ett centralt placerat resecentrum lockar till sig fler kollektivtrafikresenĂ€rer. TillgĂ€nglighet Ă€r i mĂ„ngt och mycket lika central som attraktivitet i sjĂ€lva kollektivtrafiken. Ju bĂ€ttre förutsĂ€ttningar för kollektivtrafik, desto fler kommer nyttja den. Det bidrar till mer arbetspendling, som i sin tur möjliggör regional och lokal utveckling, sĂ€ger Julie Tran.
Region Ăstergötlands engagemang i OstlĂ€nken har sin grund i regionens övergripande ansvar för den regionala utvecklingen. OstlĂ€nken innebĂ€r stora utvecklingsmöjligheter för Ăstergötland genombland annat kortare restider till Stockholm.
â OstlĂ€nken Ă€r en viktig infrastruktursatsning för hela Ăstra Mellansverige. Dels för att den bidrar till en förstorad arbetsmarknadsregion i och med kortare restid norrut mot Stockholm, dels för att den ger ökade möjligheter till regional pendling. OstlĂ€nken avlastar bĂ„de vĂ€stra och södra stambanan, som istĂ€llet kan anvĂ€ndas för mer regionaltrafik men ocksĂ„ till att flytta godstransporter frĂ„n vĂ€g till pĂ„ jĂ€rnvĂ€g. Den kapacitet som frigörs pĂ„ Södra stambanan i Ăstergötland innebĂ€r att fler avgĂ„ngar med Ăstgötapendeln kan sĂ€ttas in, sĂ€ger Julie Tran.