Som vi berättade i lördagstidningen har Norrköping Spårvägar AB tjänat mångmiljonbelopp på att hyra ut sex spårvagnar till Stockholm.
Extrainkomsterna kommer väl till pass för det kommunala bolaget, som de senaste åren har investerat 58 miljoner kronor i spårvagnshallarna. Förutom att vagnhallarna har breddats för att ge plats för fler vagnar har det byggts en ny underhållsdel, vilket gör det möjligt att utföra mer service i egen regi.
Enligt Jan Pertmann kostar det över fyra miljoner kronor att skicka en spårvagn till en verkstad i Västerås för tung service, så kallad F8-service. Bara transporten kan gå på 100 000 kronor.
– Vi vet att kostnaden blir mycket lägre nu. Det blir mer än en 10-procentig minskning på totalkostnaden när vi gör det i egen regi. Vi har anställt två man för att göra F8-servicen och det blir ändå billigare, säger Jan Pertmann.
Han menar att expansionen av verksamheten är en av de största sakerna som har hänt i spårvagns-Norrköping sedan bygget av vagnhallen 1957.
– Vi har byggt helt rätt i tiden för att säkerställa att spårvagnarna ska vara så ekonomiska och resurseffektiva som möjligt för framtiden.
De två "Stockholmsvagnar" som har återlämnats till Norrköping står nu i den nybyggda underhållsdelen i spårvagnsverkstaden. En hel del arbete återstår innan vagnarna kan sättas i trafik.
– Först tar vi bort boggin, säger Jan Pertmann och berättar att hjul, hjulaxlar och bromssystem därefter demonteras och skickas till Tyskland för genomgång.
Under tiden som den säkerhetsklassade utrustningen gås igenom i Tyskland rengörs, byts eller målas andra delar på vagnarna i verkstaden i Norrköping. Den första vagnen har exempelvis en del repor i lacken och andra skador som ska åtgärdas innan den börjar köras i Norrköpings spårvägstrafik.
Förhoppningen är att de två första vagnarna från Stockholm ska tas i bruk i slutet av året. Då pensioneras samtidigt två äldre vagnar av modell M97.
– Med lite tur är vi klara med de två första bytena innan årsskiftet eller strax därefter.
Tanken är att de resterande fyra vagnarna ska vara servade och klara för trafik under nästa år. Ytterligare fyra äldre vagnar kan då pensioneras.
– Tre M97-vagnar ska vara kvar. Vi ska använda dem som ersättningsvagnar om det sker en krock eller annan oplanerad händelse.