– Ja, det stämmer att vi försöker få fram sponsorer till en ny båt efter Erik Collin, säger Göran Johansson på Sjöräddningsstationen i Arkösund. Den här båten har tjänstgjort i Arkösund sedan 1997 och börjar nu bli så gammal, att det är dags att byta ut den.
Mer minutoperativ
Börjar den bli omodern, helt enkelt?
– Ja, så är det, eftersom den börjar bli till åren kommen och inte längre hänger med i utvecklingen. I dag är sjöräddningen så minutoperativ och för att kunna göra en riktig bra räddningsinsats, räcker det inte längre med Erik Collins 18 knop, utan vi behöver ha en ny modern båt som gör uppåt 40 knop.
– Det handlar då om en 12 meters, självrätande båt, som idag finns på nästan alla andra av Sjöräddningssällskapets stationer runt om i Sverige. Och den här båtmodellen är mer byggd som en sjöräddningsbåt, på ett helt annat sätt än äldre båtar som exempelvis Erik Collin.
Vad är skillnaden förr och nu med den här sortens sjöräddning?
– Förr var det mest att assistera större fiskefartyg ute i Östersjön och som fått problem av något slag, men idag är det helt andra krav och sjöräddningen är numera som sagt väldigt minutoperativ, med snabbare krav på räddningsinsatser.
Åtta miljoner
Hur ska ni gå till väga för att få råd med en ny båt?
– Vi söker just nu sponsorer, för att kunna köpa en ny båt, eftersom vi i sällskapet inte har några statliga bidrag. Men en sådan här båt kostar cirka åtta miljoner kronor, så det kräver en hel del sponsorinsatser, via företag och privatpersoner, innan vi är redo för en beställning, konstaterar Göran Johansson. Men det brukar lösa sig och vi jobbar hårt med det här båtprojektet just nu.