Kampanjen "Facket pĂ„ sommarjobbet" har startat. Under tvĂ„ veckor kommer företrĂ€dare frĂ„n olika fackförbund leta upp unga sommarjobbare och visstidsanstĂ€llda runt om i Ăstergötland. MĂ„let Ă€r att berĂ€tta om vilka rĂ€ttigheter och skyldigheter som gĂ€ller pĂ„ arbetsmarknaden. Kampanjen har funnits i ungefĂ€r 30 Ă„r, men under olika former. Att förmedla vilka arbetsvillkor som gĂ€ller Ă€r fortfarande ett viktigt och relevant arbete menar Jessica Svensson, som Ă€r ansvarig i LO-distriktet i Mellansverige.
â Man ska inte vara nöjd med vad man fĂ„r bara för att man Ă€r ung. Alla har samma rĂ€ttigheter, oavsett om man Ă€r 56 Ă„r och jobbar pĂ„ bank, eller om man Ă€r 19 Ă„r och sĂ€ljer jordgubbar, sĂ€ger hon
Under kampanjens första dag i Norrköping pratade fackföretrÀdarna med 139 stycken sommarjobbare. Alla arbetsplatser Àr inte lika tillgÀngliga för fackliga spontanbesök, sÄ under kampanjen sker de flesta besöken i butiker, pÄ restauranger och hos jordgubbsförsÀljare.
â Vi vill lĂ€mna ett positivt avtryck av facket. Vi pratar gĂ€rna om det finns tid, annars lĂ€mnar vi en folder med information. Vi vill inte störa i arbetet, sĂ€ger Frida Edwardsson, kampanjledare i Ăstergötland.
Frida Edwardsson tycker att det verkar som att sommarjobbarna uppskattar deras pÄhÀlsningar. OcksÄ bemötandet frÄn arbetsgivarna Àr till största delen positivt.
â Vi kĂ€nner oss oftast vĂ€lkomna. Vissa arbetsgivare Ă€r extra vĂ€lkomnande och samlar alla anstĂ€llda sommarjobbare, sĂ„ att vi fĂ„r möjlighet att prata med de samtidigt under nĂ„gra minuter. Det Ă€r jĂ€ttebra, sĂ€ger hon.
JordgubbsförsÀljarna Àr en yrkesgrupp som kampanjen försökt nÄ ut till. De Àr extra utsatta i sin arbetsmiljö. Kontanthantering och att stÄ sjÀlv i jordgubbsstÄnden lÀngs vÀgarna har fÄtt unga att kÀnna sig mindre trygga.
â För ett par Ă„r sedan stötte vi pĂ„ tvĂ„ unga tjejer som hade valt att jobba tillsammans i ett jordgubbsstĂ„nd. De delade pĂ„ en lön för att de inte ville jobba ensamma. Att bli utnyttjade pĂ„ det sĂ€ttet Ă€r inte en bra start pĂ„ arbetslivet, sĂ€ger Jessica Svensson.
Men kanske har kampanjandet haft effekt. Frida Edwardsson har pratat med unga sommarjobbare i fyra Är. Hon mÀrker en klar förbÀttring i jordgubbsförsÀljarnas arbetsförhÄllande jÀmfört med tidigare Är. Kontanthanteringen har med hjÀlp av tekniken har minskat och har dÀrmed gjort jobbet sÀkrare för försÀljarna.
â Det Ă€r oftare nu att kommer nĂ„gon och hĂ€mtar dagskassan. Det verkar ocksĂ„ finnas möjlighet till toalettbesök och tid till lunch i mycket större utstrĂ€ckning. För varje Ă„r har det blivit bĂ€ttre, men det finns ju fortfarande saker att jobba pĂ„, sĂ€ger Frida Edwardsson.
hanna.hylen@folkbladet.se