Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Facken besöker sommarjobbare

AnstÀllningsbevis, semesterersÀttning och rÀtten till rast. Facket informerar unga om arbetsvillkor.

ENGAGERAD. Frida Edvardsson sprider information om arbetsvillkor.

ENGAGERAD. Frida Edvardsson sprider information om arbetsvillkor.

Foto: Hanna Hylén

ARBETE2016-07-07 11:00

Kampanjen "Facket pĂ„ sommarjobbet" har startat. Under tvĂ„ veckor kommer företrĂ€dare frĂ„n olika fackförbund leta upp unga sommarjobbare och visstidsanstĂ€llda runt om i Östergötland. MĂ„let Ă€r att berĂ€tta om vilka rĂ€ttigheter och skyldigheter som gĂ€ller pĂ„ arbetsmarknaden. Kampanjen har funnits i ungefĂ€r 30 Ă„r, men under olika former. Att förmedla vilka arbetsvillkor som gĂ€ller Ă€r fortfarande ett viktigt och relevant arbete menar Jessica Svensson, som Ă€r ansvarig i LO-distriktet i Mellansverige.

– Man ska inte vara nöjd med vad man fĂ„r bara för att man Ă€r ung. Alla har samma rĂ€ttigheter, oavsett om man Ă€r 56 Ă„r och jobbar pĂ„ bank, eller om man Ă€r 19 Ă„r och sĂ€ljer jordgubbar, sĂ€ger hon

Under kampanjens första dag i Norrköping pratade fackföretrÀdarna med 139 stycken sommarjobbare. Alla arbetsplatser Àr inte lika tillgÀngliga för fackliga spontanbesök, sÄ under kampanjen sker de flesta besöken i butiker, pÄ restauranger och hos jordgubbsförsÀljare.

– Vi vill lĂ€mna ett positivt avtryck av facket. Vi pratar gĂ€rna om det finns tid, annars lĂ€mnar vi en folder med information. Vi vill inte störa i arbetet, sĂ€ger Frida Edwardsson, kampanjledare i Östergötland.

Frida Edwardsson tycker att det verkar som att sommarjobbarna uppskattar deras pÄhÀlsningar. OcksÄ bemötandet frÄn arbetsgivarna Àr till största delen positivt.

– Vi kĂ€nner oss oftast vĂ€lkomna. Vissa arbetsgivare Ă€r extra vĂ€lkomnande och samlar alla anstĂ€llda sommarjobbare, sĂ„ att vi fĂ„r möjlighet att prata med de samtidigt under nĂ„gra minuter. Det Ă€r jĂ€ttebra, sĂ€ger hon.

JordgubbsförsÀljarna Àr en yrkesgrupp som kampanjen försökt nÄ ut till. De Àr extra utsatta i sin arbetsmiljö. Kontanthantering och att stÄ sjÀlv i jordgubbsstÄnden lÀngs vÀgarna har fÄtt unga att kÀnna sig mindre trygga.

– För ett par Ă„r sedan stötte vi pĂ„ tvĂ„ unga tjejer som hade valt att jobba tillsammans i ett jordgubbsstĂ„nd. De delade pĂ„ en lön för att de inte ville jobba ensamma. Att bli utnyttjade pĂ„ det sĂ€ttet Ă€r inte en bra start pĂ„ arbetslivet, sĂ€ger Jessica Svensson.

Men kanske har kampanjandet haft effekt. Frida Edwardsson har pratat med unga sommarjobbare i fyra Är. Hon mÀrker en klar förbÀttring i jordgubbsförsÀljarnas arbetsförhÄllande jÀmfört med tidigare Är. Kontanthanteringen har med hjÀlp av tekniken har minskat och har dÀrmed gjort jobbet sÀkrare för försÀljarna.

– Det Ă€r oftare nu att kommer nĂ„gon och hĂ€mtar dagskassan. Det verkar ocksĂ„ finnas möjlighet till toalettbesök och tid till lunch i mycket större utstrĂ€ckning. För varje Ă„r har det blivit bĂ€ttre, men det finns ju fortfarande saker att jobba pĂ„, sĂ€ger Frida Edwardsson.

hanna.hylen@folkbladet.se

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om