I anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) uppger mannen att han kontaktade den juridiska byrån för att få hjälp från en advokat i en tvist om en arbetsskada.
”Men jag fick bara svaret att jag bör lägga ner ärendet, sedan utan att jag tecknat ett avtal med dem, skickades en faktura som jag inte medhåller, då inget arbete utfördes i fallet”, skriver mannen i anmälan.
Vid kontakt med byrån gavs beskedet att det skulle ta ett par timmar att reda ut fallet.
Efter att ha mailat handlingarna till en jurist, fick han svaret att det var tveksamt att fallet mot ett försäkringsbolag skulle hålla.
Därefter fick han en faktura på 6 750 kronor, som efter kontakter med den juridiska byrån konstaterades vara arbetstid i ärendet.
”En faktura på 6 750 kronor är orimligt i mina ögon, då inget avtal finns och ingenting ens blev gjort. Allt jag fick var ett muntligt samtal på telefon, då juristen talade om priset. Tre timmar för att läsa igenom fyra ”A4-blad” låter tyvärr inte klokt”, skriver mannen.
Han anser att byrån borde ha hjälpt till att driva ärendet och inte bara ta betalt för ingenting.
I anmälan yrkar mannen på att fakturan ska tas bort.
”Jag vill inte betala den här fakturan. Jag tycker att det är stöld när man inte ens kommit igång med ärendet. 6 750 kronor för ett utlåtande är inte rimligt”, betonar mannen i skrivelsen.