Fabriken intill Riksvägen invigdes i juni i år. Här låg tidigare Dunlop och Noblessa kök. I den stora lagerlokalen har Wellnox byggt upp en produktionsdel där juicerna av frukt, bär och grönsaker tappas på bag-in-box och i shotflaskor.
Tanken är att i nästa steg också få en flasklinje och därefter, i ett tredje steg, även en press, för att kunna göra allting själva, i Norrköping.
Totalt har Wellnox elva sorters juicer, varav fyra är rödbetsbaserade. Blåbär och lingon kommer från Kalix, medan rödbetorna kontraktsodlas hos Polens största ekologiska bonde.
– När vi får en press här kan vi börja köpa närodlat, säger fabrikör Thomas Sjölander.
Norrköpingsföretaget, som ägs av Thomas Sjölander och Mats Tärning, båda med en bakgrund som egna företagare inom andra branscher, har idag 25 anställda, varav 19 i Norrköping. Wellnox produkter finns i dag i närmare 600 livsmedelsbutiker runt om i Sverige, och exporteras även till Danmark och Finland.
Företaget har ökat omsättningen från sex miljoner kronor till 30 miljoner kronor på tre år.
Rå har tidigare tappats på bag-in-box av underleverantörer, men på grund av bristande kapacitet i Sverige, och för att få ner kostnaderna kring logistik, tog man för ett år sedan beslutat att bygga en egen produktionsanläggning. Planen är ett anläggningen ska vara fullt utbyggd år 2021 och då ha cirka 40 anställda i Norrköping. Totalt kostar satsningen runt 40 miljoner kronor.
Konvertibler och crowdfunding är ett sätt att få in mer pengar.
– Vi har lojala kunder.
Thomas Sjölanders intresse för rödbets- och lingonjuice startade när han 2013 fick en hjärtinfarkt.
2017 förbjöd kommunen Wellnox att använda hälsopåståenden om funktionsdryckerna. Företaget har rättat sig efter lagstiftningen och kommunens beslut, men överklagat en del av beslutet till länsstyrelsen.
– Vi tyckte att beslutet var otydligt, säger Thomas Sjölander.
– Kommunen ansåg att vi även skulle censurera kommentarer på vår Facebooksida.
Länsstyrelsen har ännu inte tagit något beslut i ärendet.
– Vi har inte börjat handlägga det än, säger länsjuristen Malin Reinhold.
I dag marknadsförs dryckerna med orden ”naturens egna krafter”.
Vid en rundvandring visar Thomas Sjölander bandet där tappning på bag-in-box sker och lagerdelen där flaskor, bag-in-box och shotflaskor väntar på distribution.
Nästa marknad som är på gång är USA.