I 42 år har Kolmårdens besökare kunnat avnjuta en hisnande vacker färd med linbana över djurparken - med vy över Bråviken. Nu har Kolmårdens ledning bestämt sig för att riva linbanan och ersätta den med en ny påkostad gondolbana som ska gå igenom safariparken.

 

- Det finns flera skäl till att linbanan rivs. För det första är den gammal. Sedan finns det arbetsmiljömässiga orsaker - det är fysiskt tungt för oss som arbetar att dra linbanan förbi varje station. Den väger ändå 375 kg, säger linbanechef Kjell Andersson.

Artikelbild

| Viktor Edlund är tacksam över att han i framtiden kommer slippa dra linbanorna förbi varje station.

 

Men det starkaste skälet är kanske ändå den nuvarande situationen i safariparken. Det har länge diskuterats hur man ska kunna förbättra miljön där, både för djurens skull och besökarnas.

 

- Safariparken har levt ett eget liv. Bilar står på kö och spyr ut avgaser. För mycket folk i parken skapar stress och irritation hos besökarna. Dessutom störs djuren av bilarna, säger Kjell Andersson.

 

Bättre miljö för djuren
Den nya gondolbanan sätts i bruk nästa år i maj och ska ersätta all motordriven trafik i safariparken. Enligt Kjell Andersson gynnar det både besökare och djur.

 

- Djuren får den tystnad de behöver och besökarna kommer att kunna uppleva mer när de slipper sitta och trängas i en bil, säger han.

 

Den nya gondolbanan kommer att gå lägre än dess föregångare. På flera ställen svävar den bara två, tre meter över marken. Dessutom kommer den att ha en betydligt lägre hastighet än linbanan.

 

- Själva resan kommer att ta ungefär lika lång tid. Men med en hastighet på bara fem kilometer i timmen, säger Kjell Andersson.

 

Färre anställda
Den nya gondolbanan kommer att kosta 100 miljoner kronor, och då är inte kostnaderna för eventuella ombyggnationer av safariparken inräknade. Däremot kommer djurparken att spara in på personalkostnader då flera tjänster försvinner.

 

- Tidigare har vi varit 14 personer som arbetat med linbanan på somrarna. På den nya banan kommer vi bara vara fyra anställda, säger Kjell Andersson.

 

Viktor Edlund har arbetat som linbanereparatör på Kolmården i fyra år. Han tror att den nya gondolbanan är ett bättre alternativ, men tycker ändå att det känns lite sorgligt.

 

- Linbanan har varit vårt skötebarn. Det har varit som att pyssla med en gammal Amazon. Med den nya gondolbanan blir det som att sköta underhållet av en ny Volvo, säger han.