I mars blev Jimmy Eliasson i Norrköping uppringd av det privata företaget Energibolaget i Sverige AB.
- Jag tyckte att deras erbjudande lät bra och lämnade mina personuppgifter. Men då trodde jag att jag skulle få mer information hemskickad och även ett kontrakt som jag kanske skulle skriva under, berättar han upprört.

<span class="mr">Inte ens ett brev
</span>I torsdags fick han ett brev från Sydkraft som meddelade att de skulle göra en avslutande mätkontroll innan han gick över till den nya leverantören. Fram till dess hade Jimmy Eliasson varit helt omedveten om att ett avtal mellan honom och Energibolaget i Sverige AB redan var tecknat. Han hade inte ens det korrekta namnet på bolaget. Det fick han via Sydkraft.
- Mitt abonnemang hos dem startar i slutet av den här veckan och jag har inte fått ett enda brev från dem, konstaterar han.
När han i förra veckan kontaktade Energibolaget så uppgav de att de hade skickat ett välkomstpaket till honom.

<span class="mr">Många har klagat
</span>Sydkrafts kundombudsman Stefan Svensson berättar att Jimmy Eliasson inte är den första som omedvetet blivit kund hos Energibolaget i Sverige AB. Det är många som kontaktat Sydkraft och framfört kritik mot just det bolaget.
- Tydligen så är de inte tillräckligt tydliga med att kunden ingår ett nytt avtal i telefonen. Dessutom är de sega med att skicka ut den bekräftelse som ger kunden chansen att ångra det nya avtalet, berättar han.
- Många har inte haft för avsikt att bli kund hos dem utan velat få mer information och folder hemskickat, fortsätter han.

<span class="mr">Ska bestridas - skriftligt
</span>Ångerrätten på två veckor har sedan länge försvunnit för Jimmy Eliasson, han vill så fort som möjligt återgå till Sydkraft som elleverantör. Hur snart det kan bli beror helt på vilket avtal han har med Energibolaget i Sverige AB.
- Om kunden mot sin vilja fått ett bundet avtal så måste det bestridas skriftligt hos energibolaget. Beroende på vilket underlag de har för avtalet så kan det antingen bli lättare eller svårare, förklarar Stefan Svensson.
Vissa telefonförsäljare spelar in sina samtal för att ha bevis om kunden hävdar att man aldrig tackat ja till ett avtal. Om Energibolaget i Sverige AB gör det är oklart men Stefan Svensson rekommenderar kunderna att vända sig till Konsumenternas Elrådgivningsbyrå om det blir problem.

<span class="mr">Var föriktig
</span>Jimmy Eliasson tänker inte stanna en dag längre än han måste hos det nya energibolaget.
- De kanske har billigare el, men det sätt som de använder sig av är felaktigt. Jag vill varna andra att vara försiktiga med vad de lämnar för uppgifter i telefonen, säger han.
Vi har sökt Peter Wärme, VD för Energibolaget i Sverige AB, utan framgång.