Konstnären Göran Dahl utbildade sig på Konsthögskolan i Stockholm mellan 1969 och 1974. Han har bland annat gjort utsmyckningarna på tunnelbanestationerna i Gamla Stan och i Bergshamra.
Hans konst har bland annat ställts ut på Moderna museet, Kulturhuset, Lunds konsthall och Borås museum. På Regnagårdens Galleri ställer han ut linoleumsnitt och skisser till linoleumsnitt.

<span class="mr">Enkelt ursprung
</span>Tekniken innebär något förenklat att man skär ut bitar ur olika plattor av linoleum och därefter färgas plattorna in. Sedan handtrycker man på papper en eller flera gånger för att få konstverket att träda fram.
- Det har ett väldigt enkelt ursprung. Det är som potatistryck, säger Göran Dahl.
I sitt konstverk "Den tatuerade damen", som nu ställs ut i Regna, har han hittat inspiration från tatueringar.
- Anledningen till att jag gjorde den här var att jag såg en man i Hagaparken, som var tatuerad topp till tå, säger han.
Mannens blandade tatueringar av konstnärliga orientaliska mönster och mer banala sjömansmotiv gav inspiration. Efter studier av gamla tatueringar på Etnografiska museet i Stockholm hittade Göran Dahl de former han sökte.

<span class="mr">Inspirationskällor
</span>I linoleumtrycken "Kofta" och "Torso" är motiven delvis hämtade från vävar från Överhogdal i Härjedalen på 1000-talet och från Skog i Hälsingland på 1100-talet.
I sina skisser till linoleumsnitt kallade "Den vita flickan", som också ställs ut på Regnagårdens Galleri, är det den franska författarinnan Marguerite Duras roman "Älskaren" som fungerat som inspirationskälla.
- Någonstans kommer en idé och sedan har den tagit fäste, säger Göran Dahl. Sedan kommer processen in.
Utställningen pågår till och med den 2 september.