Så snart beskedet om Cimber Sterlings konkurs kommit, började man från flygplatsledningen kontakta tänkbara ersättare. Det visade sig då, att Skyways inte bara kunde och ville träda in - man klarade dessutom av att göra det med kort varsel.
Av Skyways använda Fokker50 har med sina 50 platser samma dimension som Cimbers plan. Tiderna blir också ungefär desamma.
Skyways har samma samarbete med SAS som Cimber hade. Sedan övergångsproblemen lösts ska man då åter kunna resa vidare från Köpenhamn via SAS linjenät.
Hur det blir med Visbyflyget återstår att se. Men där har man tid på sig, det inte ska igång förrän i juli.
Kort varselSkyways vd Peter Browall säger att man nu sett till att få den bästa möjliga lösning, som kan uppnås med så här kort varsel.
- Men vi kommer att ta upp diskussioner med regionen och flygplatsen, om hur den ska kunna utvecklas vidare. Och vi går förstås in med utgångspunkten att kunna ha en lönsam trafik från Norrköping.
Likaväl som andra flygbolag har Skyways nu snabbt sett över, vilka av Cimbers linjer som man skulle kunna överta. Som vi förstår av Browall pågår nu sonderingar även om andra linjer.
Enda väsentliga skillnaden gentemot Cimber är, att Skyways inte kommer att flyga söndagar - i varje fall inte till en början.
Ingen debutantNågon Norrköpingsdebut för Skyways är detta inte. Sedan SAS i oktober 2002 dragit sig ur blev det Skyways, som tog över.
Den gången hann det skära sig rejält mellan kommunpolitikerna och Skyways dåvarande ledning. År 2006 kom även Cimber in i bilden och konkurrerade då snart ut Skyways.
Men nu är det ny kommunledning, och ny ledning för Skyways. Ja, ny ägare också - den ukrainske miljardären Igor Kolomoisky.