Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kunskap är ett tufft jobb

Attityd. För att skaffa sig kunskap och utvecklas krävs det mer än att bara hänga in jackan i skolan.

Attityd. För att skaffa sig kunskap och utvecklas krävs det mer än att bara hänga in jackan i skolan.

Foto: JESSICA GOW / TT

Widars ledare2015-01-21 07:16
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Inger Enkvist är professor i spanska vid Lunds universitet. Hon är en av alltför få kloka och balanserade kunskapare som lägger sig i den ytliga och partipolitiserade utbildningsdebatten. Hon har gett ut flera utbildningsrelaterade böcker varav den senaste ”God utbildning och dålig: Internationella exempel” (Gidlunds förlag) knyter an till Sveriges välbekanta och aktuella skolmödor med internationella kunskapsjämförelser.

Det som tilltalar mig mest hos Inger Enkvist är att hon inte väjer för att tala om "goda" och "dåliga" utbildningar. Hon håller sig heller inte med några enkla och endimensionella förklaringsmodeller av varför det är som det är. Skolans nyckelaktörer lärare och elever får sina beskärda delar av ansvaret. I en intervju med tidskriften Forskning och Framsteg (6 februari 2014) förklarar Enkvist att kunskapsresultaten sjunkit så drastiskt under senare år med att "det har att göra med att de gamla välutbildade lärarna har börjat gå i pension. De hade djupa kunskaper i sina ämnen, och kunde lära ut. Samtidigt har vi sett att kvaliteten på nyare lärare har sjunkit dramatiskt. Det finns ämnen där man bara har en tredjedel behöriga lärare." I en artikel på SvD Brännpunkt i förra veckan redogjorde Inger Enkvist för resultatet av en undersökning där spanskundervisningen i årskurs ett och två vid välrenommerade kommunala gymnasieskolor i Skåne har granskats. Alla undersökta klasser hade lärare som var akademiskt utbildade, hade lärarbehörighet och talade god spanska. Inger Enkvist skriver: "En återkommande iakttagelse är betydelsen av elevens inställning. Om eleven arbetar på för att få ett bra resultat och även tidigare har gjort det, går det bra. (--)

Projekten visar att det inte är pengar som är problemet och inte heller alltid lärarkvalifikationerna. (--) Om eleven inte går in för att lära sig ämnesinnehållet, sker inga framsteg. Vill Sverige förbättra studieresultaten, måste eleverna tycka att det lönar sig att studera. "Skolpolitikerna får också med rätta sin släng av sleven. Till Forskning och Framsteg säger Enkvist att vi i bästa fall får "en Pisa-chock och ett krismedvetande". Men hon är tveksam. Trots att den svenska skolan inte bara har kvalitetsbrister utan också är en av "världens dyraste" så tycker hon sig se att "politiker tävlar" om att vilja ge mer pengar till skolan.

Ledare

Läs mer om