Att det anrika Hisingsföretaget lyckats attrahera en köpare i den mördande konkurrensen tyder på spetskvalitéer i Volvo. Försäljningen av Volvobilar är på väg upp ur svackan. Beslut om ökad produktion är redan fattat.
Få i väst tycks emellertid veta särskilt mycket om Geely. Det är därför svårt att ha några välgrundade uppfattningar om Geelys framtidsplaner och strategier för Volvo. Den utsträckta köpprocessen - Geely tillträder inte som ägare förrän om sex månader - kan möjligen få några ugglor att anas i mossen. Finns det tillräckligt med pengar i företaget tro?
I ett samhälle av Kinas sort sker dock inga sådana här stora utlandsaffärer utan regeringens goda minne. Kina svämmar över av kapital. Regeringen ser gärna att företagen handlar företag i andra delar av världen. Li Shufus besked på presskonferensen i går är därför med säkerhet uppbackat av regeringen. Köpeskillingen på 13 miljarder kronor lär hamna på Fords konto i god ordning.
På kort sikt kommer Volvos vardag att vara sig tämligen lik. Li Shufu betonade att "Geely är Geely och Volvo är Volvo". I framtiden vet ingen vad som kan hända. Kanske blir Volvo med tiden ett stort bilmärke i Kina?
Näringsminister Maud Olofsson sken som en sol på presskonferensen med Li Shufu i Göteborg i går. Hon erbjöd på stående fot regeringens stöd om Geely vill låna pengar hos Europeiska Investeringsbanken för att utveckla mer miljövänliga bilar. Jag förstår henne. De akuta oken Saab och Volvo har lyfts från hennes axlar. Nya ägare har trätt till i båda bolagen.
Vad jag såg och hörde fick Maud Olofsson inga kritiska frågor om det betänkliga i att Volvo nu ägs av ett företag från en kommunistisk enpartistat. Ur ett politiskt perspektiv hade det varit intressant att höra vad hon hade svarat på sådana frågor.
Realpolitiskt är det dock som det är.
Det är Ford som säljer.
Inte Maud Olofsson.
För Sverige betyder affären att ett stort antal kvalificerade och välbetalda industriarbeten räddas kvar. Med lite tur kan också ett antal nya jobb komma att skapas i affärens förlängning.
Affärsutbyten med Kina är heller inte något sensationellt. Varje storföretag och varje regering gör tvärtom vad den kan för att utveckla kontakterna med Kinas väldiga och växande marknad.
n n Bakom kulisserna har nog Maud Olofsson betydligt större oro och bekymmer över den nya ägaren till Saab. För att låna ord av förre statsministern Göran Persson så förefaller Kinas Geely att vara betydligt mer stabilt än det nederländska Spyker.