Vi tar ansvar för Norrköping
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Om man lyssnar på Rundgren får man lätt intrycket av att Norrköping är den enda hamn i Sverige som nu blir helt kommunalt ägd. Men så är alls icke fallet. Nitton av Sveriges hamnar är i dag enligt organisationen Transportgruppen helt kommunalt ägda. Bland dessa hamnar hittar vi både Stockholms och Göteborgs hamn. Bland dessa kommunalt ägda hamnar hittar vi också stora hamnar som Helsingborg och Nynäshamn. Vi har mycket svårt att se varför hamnen skulle skötas sämre för att den ägs av kommunen. Ibland får vi intrycket av att alliansens vill ha ett privat ägande bara för sakens skull. För oss är det alltid resultat som viktigast. Att användarna av en verksamhet känner sig nöjda och får valuta för sina pengar. Rundgren hävdar i en intervju i NT24 att hamnverksamhet ska drivas på affärsmässiga grunder och att sådan kompetens inte finns i kommunen. Menar Rundgren att 40 procent av hamnen under alla år inte har drivits på affärsmässiga grunder? Och menar Rundgren att Göteborgs och Stockholms hamnar, Sveriges största hamnar, inte bedrivs på affärsmässiga grunder?Som helägare får vi stort inflytande över hamnens utveckling. Det ger oss också möjlighet att, om vi så önskar, sälja aktier till en köpare som vi finner seriös och som vill arbeta för hamnens utveckling. Om Rundgren redan nu sitter och klämmer på en eventuell seriös köpare, han har ju gjort sådana antydningar, så kan det vara på sin plats att tala om vem detta är, så att vi kan föra en seriös diskussion kring ägandet av hamnen. Det är lätt att i opposition kritisera och tycka att det som andra gör är fel utan att själv komma med några alternativa lösningar. Vi å andra sidan har ansvar för politiken i Norrköpings kommun och måste också ta beslut som ger resultat i verkligheten. Hamnen är oerhört viktig för Norrköpings utveckling. Många norrköpingsbor får sin inkomst direkt eller indirekt från hamnens verksamhet. Företag i hela Östra länsdelen är beroende av hamnen för att frakta ut gods över världen. Genom hamnen kan vi locka nya företag till regionen och få gamla att stanna kvar. Hamnen står nu inför stora utmaningar och investeringar. Investeringar som skapar möjlighet och utvecklar hamnens verksamhet än mer. I den utvecklingen spelar kommunen en viktig roll. Att bortse från hamnens betydelse för Norrköping, att som Rundgren hävda att kommunen inte bör köpa aktierna i hamnen är inte bara dumt utan också fruktansvärt oansvarigt. Vi i koalitionen tar ansvar för Norrköpings utveckling. Vi tar ansvar för att människor ska ha ett jobb att gå till och att företagen ska ha möjlighet att växa. För att så ska ske måste kommunen erbjuda möjligheter men också ta ett aktivt ansvar. Om vi vill att Norrköping ska hänga med i utvecklingen och vara en kommun i framkant måste vi våga ta initiativ och vara en aktiv aktör för att främja en positiv utveckling, bland annat för att utveckla Norrköpings näringsliv.