Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Vänta med husbygge på Östra Saltängen

Fram till 3 juni pågår samråd för omvandling av Östra Saltängen till bostadsområde. Samrådsmöte i form av öppet hus 20 maj. Allvarliga problem finns.

Norrköping2013-05-14 06:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

 Marken är förorenad och höjden över havet är för låg för framtida krav. Mest förorenad är Gasverkstomten. Den är en av de allvarligaste markföroreningarna i länet. Rimligt är att avstå att bygga bostäder på den platsen. En Gasverkspark känns inte heller riktigt inbjudande. Troligen är en parkeringsplats den lämpligaste användningen.

Slottshagens avloppsreningsverk är ett annat problem som inte heller brukar nämnas när skisser över den tilltänkta stadsdelen presenteras. Hela Östra Saltängen ligger inom 1000 meter från verket. Cirka två tredjedelar finns i 500-meterscirkeln. Vid etablering av verksamheter närmare än 500 m och bostäder närmare än 1000 m från Slottshagens reningsverk ska samråd ske med Norrköping Vatten AB. Även om förhärskande vindriktningar inom området är sydvästliga och västliga och därmed den illaluktande luften för det mesta inte blåser in över Östra Saltängen ger ändå närheten till Slottshagens reningsverk en viss bismak till den tilltänkta högstatusstadsdelen.

Satsa på att bygga bostäder på Södra Butängen före Östra Saltängen. Resecentrum kvar på nuvarande läge och spårdragning som i stort sett följer nuvarande banområde mot Stockholm möjliggör bostadsbyggande på Södra Butängen mycket tidigare än om spårområdet läggs i diagonal över Södra Butängen. Denna stadsdel ligger mycket nära resecentrum och har inte de föroreningsproblem som Östra Saltängen har.

Vid omskapande av Östra Saltängen är det angeläget att planerna görs i samklang med strandskyddsbestämmelsernas avsikter. Placera byggnader endast undantagsvis inom strandskyddat område, dvs. när de för sitt ändamål måste vara vid stranden. Reservera strandområdet för allmän tillgång.

Gator och promenadstråk platsar på det strandskyddade området. Kajerna kan behållas för de som vill ha riktiga båtar förtöjda där. Endast farkoster som är sjövärdiga ska ha tillgång till kajen. Det är en kulturgärning att entusiaster som har möjlighet att hålla skutor och andra äldre flytetyg i skick kan använda centrala kajplatser för sina klenoder. Populärt är att driva serveringar på sådana flytetyg. Plats för fiske och andra fritidsaktiviteter bör också finnas. Kajerna bör också sparas för framtida behov av kustsjöfart som behöver angöra centrala platser.

Planering av Östra Saltängen är en framtidsfråga. Energi- och klimatfrågan gör att trafik behöver föras över från landsväg till järnväg. En korridor behöver reserveras för en riktig järnväg från Norrköpings resecentrum mot Söderköping, Valdemarsvik och vidare söderut. Den korridoren kan behöva Östra Saltängen. Ostlänken är snart verklighet och intresse kan riktas mot andra järnvägsprojekt.

Läs mer om