Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Vad är en bilarbetare värd?

Vad som till slut kommer att ske med Saabs bilfabrik i Trollhättan står fortfarande skrivet i stjärnorna. Prognosen är dyster.Saab har gått dåligt även under högkonjunkturen. Nu - i finanskrisens skugga - är det mer eller mindre tvärstopp.

Utanför SAABs fabrik i Trollhättan morgonen efter att GM meddelat att de vill att SAAB ska bli mer självständigt. Foto: Erik Abel/Scanpix

Utanför SAABs fabrik i Trollhättan morgonen efter att GM meddelat att de vill att SAAB ska bli mer självständigt. Foto: Erik Abel/Scanpix

Foto: ERIK ABEL / SCANPIX

Norrköping2009-02-19 03:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
General Motors driver nu stenhårda kampanjer mot den svenska regeringen. Saabs ägare vill att regeringen skjuter till ett antal miljarder kronor för att hålla Saab någorlunda rullande under 2009. n n Näringsminister Maud Olofsson håller emot i den tuffa förhandlingen. Hon tvärvägrar att kasta in pengar i Saab. Det är viktigt att vara medveten om att det är just en förhandling som pågår. GM har ingen guldsits. En avveckling av Saab kommer att bli en dyr affär för ägarna. Maud Olofsson sitter heller inte med särskilt många trumf på hand. Läggs Saab ner så talar mycket för att regeringen kommer att få betala ett högt politiskt pris. Därav det hårda tonläget mellan regeringen och GM. När krubban är tom bits hästarna. Maud Olofssons kyliga attityd gentemot GM spiller över på bilarbetarna på Saab. Regeringsalliansens sätt att kommunicera är fyrkantigt och okänsligt. I går sa statsminister Fredrik Reinfeldt till Ekot att han prioriterar "sjukvård och skola" högre än att frälsa "amerikanska bildirektörer" från deras ansvar som ägare. Det må vara sant och riktigt. Men undertexten i Reinfeldts budskap är samtidigt att han inte heller prioriterar bilarbetare särskilt högt. n n Norrköping har gått igenom flera liknande kriser som nu förmodligen väntar Trollhättan med omnejd. Ericssons avveckling av sin produktion här i staden var smärtsam. Norrköping tog sig igenom krisen, nya företag etablerades och nya jobb skapades. Så brukar det låta. Och det är inte osant. Men glöm inte att många människor aldrig "tog sig igenom" krisen. Norrköping har ett stort antal långtidsarbetslösa medborgare. Inte så få av dem hade sitt senaste "riktiga jobb" på Ericsson. n n Jag tror att ytterst få sansade medborgare anser att regeringen bör ta över som huvudägare i Saab. Men väldigt många anser samtidigt att regeringen bör göra sitt yttersta för att bistå alla de tusentals svenskar som drabbas av de amerikanska ägarnas kollaps.
Läs mer om