Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ut i kylan

Foto: CHRISTINE OLSSON / SCANPIX

Norrköping2009-12-19 03:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Saab Automobile ska avvecklas under ordnade former. Beskedet kom från ägaren GM i går eftermiddag. Västsveriges metall- och fabriksarbetare har gått igenom många liknande kriser. Varven i Göteborg, Uddevallavarvet, Textilfabrikerna, massuppsägningarna på Volvo Lastvagnar och Volvo Personvagnar. Och nu Saab. Ledare
Nedläggningsbeskedet innebär inte slutet för svensk fordonsindustri, förmodligen inte heller början på slutet. Men det är av allt att döma slutet för Saab i Sverige. Sett ur ett historiskt och teoretiskt perspektiv är sådana här omvandlingar inte bara ofrånkomliga utan nödvändiga. Men de är ytterst plågsamma att genomleva för de som direkt berörs. Riktigt seriösa köpare av Saab har uppenbart lyst med sin frånvaro i processen. Saab är förvisso ett relativt litet bilföretag. Men i jämförelse med de hugade köpare som har förhandlat med GM - de två lyxbilstillverkarna Koenigsegg och Spyker cars - var Saab en gigant. Tidigt i går morse amerikansk tid valde GM:s styrelse att avbryta alla försäljningsplaner för att i stället avveckla Saab. Nedläggningen av företaget kommer förmodligen att ske långsamt och etappvis. Det ger i vart fall lite tid för gradvis omställning för alla de tusentals medarbetare som nu drabbas runt om i regionen och i övriga Sverige. Det är en enorm industriell kompetens som nu friställs. Förhoppningsvis kommer många av de forna Saab-medarbetarna att hitta nya anställningar där deras kunskaper kommer till sin rätt. Det ska t ex inte uteslutas att det ur askan av Saab växer upp ett antal mindre och mer specialiserade företag. För trestadsregionen Trollhättan-Vänersborg-Uddevalla är nedläggningsbeskedet en svår prövning. Det är av avgörande betydelse att de offentliga satsningarna fortsätter och förstärks i området. Regeringen har ett stort ansvar för att så sker.
Läs mer om