Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Uppgivenheten är värst

På Hospitalsgatan i Norrköping har Försäkringskassan ett servicekontor. 4-500 människor besöker kontoret varje dag för att få hjälp och stöd i olika frågor. På goda grunder kan man anta att de flesta av dessa besökare känner sig obekväma med att sköta sina kontakter med Försäkringskassan via telefon eller på nätet.

Foto: privat

Norrköping2011-03-25 03:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Regeringen har ålagt Försäkringskassan att spara pengar. Försäkringskassans ledning har svarat att de i så fall tvingas stänga servicekontoren.

I går eftermiddag stod Socialdemokraterna Billy Gustafsson och Lars Stjernkvist utanför Försäkringskassan i Norrköping. De samtalade med människor som besökte servicekontoret. Många var upprörda över nedläggningshotet.

Ett hundratal personer lämnade in skriftliga synpunkter om förslaget att stänga servicekontoren.

Jag har läst vad folk har skrivit på lapparna som de lämnade in till Gustafsson och Stjernkvist.

Förtvivlan, ilska och uppgivenhet strömmar ut från de korta budskapen. Uppgivenheten är värst. Känslan av att inte räknas; inte vara värd något, inte vara viktig.

En person skrev något i stil med "Inget fel på effektivitet, men man kan inte bara köra över alla som kanske inte är så effektiva". Just så är det.

På sikt kommer säkerligen de allra flesta servicekontor av det här slaget att avvecklas. Teknikutvecklingen och den folkliga teknikutbredningen kommer att göra det allt enklare för alla medborgare att kommunicera digitalt med myndigheter på ett personligt tillämpat sätt.

Men man får ta det steg för steg.

Postkontoren tynade bort så sakta för ett antal år sedan. Svensk Kassaservice bildades för att göra det enklare för människor som ville sköta sina postärenden genom personliga besök. Så gled Svensk Kassaservice in i dimman och lämnade plats för en uppsjö varianter av post i butik.

Socialdemokraterna delade ut flygblad utanför Försäkringskassan i går. På flygbladet stod att det är ett "synnerligen dumt förslag" att stänga servicekontoren. Jag håller med. I vart fall om Försäkringskassans avsikt är att abrupt stänga kontoren och lämna hundratusentals av sina kunder åt sitt öde. Så kan inte en statlig myndighet bete sig.

Läs mer om