Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

U-sväng av Kanalbolaget

Norrköping2009-10-20 03:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Göta Kanal Bolaget svänger 180 grader om båtlyftet i Söderköping. Kanalbolaget har tidigare varit den stora pådrivaren för planerna på det spektakulära bygget över E22 vid Söderköpings norra infart.I går meddelade Kanalbolagets ordförande Björn Eriksson att de tar sin hand från båtlyftet. Jag slog en signal till Björn och frågade varför han ändrat sig.Enligt Björn Eriksson har det "inte hänt något på nio månader." Inga lösningsförslag har kommit fram, inga medfinansiärer har stigit fram och inga investerare i turistanläggningar vid båtlyftet har trätt fram.Vårt största ansvar är båttrafiken på kanalen, sa Björn Eriksson. Som förslaget ligger nu kan det handla om upp till 9 timmars kötid för att bli lyft över vägen och det är oacceptabelt för oss, sa han.Jag pratade med Magnus Berge (C) som är kommunstyrelsens ordförande i Söderköping. Under det senaste året har projektet Förbifart Söderköping äntligen fått lite luft under vingarna. Bygget av en ny fin väg utanför stan har diskuterats i evigheter. I januari nästa år talar mycket för att regeringen kan komma att fatta beslut om byggstart. Under sommarmånaderna fastnar trafiken i evinnerliga köer i den trafikljustäta - sju stycken rödljus - genomfarten rakt genom Söderköping. Broöppningarna har gjort sitt till för att bygga köerna. Men trafikljusen är den stora boven, sa Magnus Berge.Förbifarten står och faller inte med kanalbolagets U-sväng om båtlyftet. Även med en öppningsbar bro - som dessutom är en kvarts miljard billigare än lyftet - blir trafikmiljön otroligt mycket bättre, sa Berge till mig i går.Men det märks att han är irriterad under ytan. Jag förstår honom. Utan att ta ställning till det tekniskt möjliga med en båtlyft, så tycker jag det är beklagligt med de interna bråk som omgärdar Förbifart Söderköping. Stockholm har tidigare bestämt sig för en jättesatsning på Förbifart Stockholm. I Västsverige har man enats om investeringar på 30 miljarder. I värsta fall kan det bli så att E22 i Östergötland, Förbifart Söderköping och sammanlänkningen mellan E4 och E22 i Norrköping återigen hamnar långt bak i kön.W.A
Läs mer om