Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Trafik eller miljö? Välj både och!

Norrköping2008-12-05 03:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Det händer ibland att olika mål kolliderar. Några medborgare engagerar sig för ett mål med kraft, andra lägger ner lika stor kraft för ett annat mål, och båda anser att politiker i kommunen inte begriper någonting. Debatt
Det senaste exemplet handlar om framkomlighet för biltrafiken kontra både miljöförbättring och trafiksäkerhet. Som tur är förstår de flesta som tänker efter att det inte går att få allt. Norrköpings befolkning växer, vilket är glädjande, men det ökar också antalet transporter, vilket inte är bra för miljön. Vi vet från olika undersökningar att ca 7 av 10 persontransporter är kortare än 3 km. Som en konsekvens av detta har samtliga partier i fullmäktige ställt sig bakom att gång, cykel och kollektivtrafik ska prioriteras högst i innerstaden. Norrköping beskrivs ibland som stenstaden. Med det menar vi en tätbebyggd stad med många bostäder. Det betyder i sin tur att innerstaden är uppväxtmiljö för många barn, att staden är vardagsrummet för många äldre. Men den tätbebyggda stenstaden har också nackdelar. Avgaser från fordonen liksom höga halter av partiklar stannar kvar mellan husväggarna. Ett bra sätt att minska dessa nackdelar är att leda bort genomfartstrafiken liksom att se till att den trafik som ändå ska fram håller en låg hastighet. Norrköping har varit bra på att med olika åtgärder minska konflikten mellan biltrafiken och de gående. Cykelvägar byggs ut mer och mer för varje år. Kollektivtrafiken blir miljövänligare genom mer spårväg och genom att nästan alla bussar drivs med biogas. Man skulle kunna hoppas att alla förstod den här konflikten mellan målet om god framkomlighet och målet om bra miljö, och handlade därefter. Tyvärr gör inte alla det. Därför vidtar vi en hel del åtgärder som tillsammans ska göra det lättare för alla att välja ett bra sätt att förflytta sig inom kommunen. Vi har några kända gator i staden som har höga miljöbelastningar. Om vi inte lyckas, och om inte trafikanterna själva förstår problemet, så kan det medföra att till exempel Östra Promenaden måste stängas helt för genomfartstrafik. Vi hoppas slippa det när nu Söderleden är klar och kan ta emot inte bara genomfartstrafiken, utan också mer av den trafik som har innerstaden som mål. Vi försöker alltså göra det lättare att välja de gator och vägar som tål trafiken, men samtidigt göra det besvärligare att välja de dåliga alternativen. Nu räcker det inte med Söderleden, utan kommunen arbetar hårt för att också Norrleden ska komma till stånd, för att ytterligare avlasta våra hårt trafikerade genomfartsgator. Men då måste staten hjälpa till. Det är nu ett gyllene tillfälle att dra igång ett sådant projekt när lågkonjunkturen breder ut sig.
Läs mer om