Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Tänk efter - innan du kör

Norrköping2007-12-05 00:16
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Alla vet vi att vårt beteende förändras när vi dricker alkohol. Man kan bli fnissig eller pratig, och ibland kan man känna att man vågar mer. Det är ingen hemlighet. Det är inte heller någon hemlighet att omdömet och reaktionsförmågan försämras. Ändå är det otäckt många människor som varje år sätter sig onyktra bakom ratten. På grund av deras vårdslöshet får andra sätta livet till. Det finns undersökningar som visar att det finns samband mellan att vi generellt ökar vår konsumtion och rattonykterhet. Det är egentligen inte så konstigt. Om samhället konsumerar mera bör det också innefatta alkohol, och om vi dricker mer alkohol bör antalet gånger rattonyktra körningar vara fler. Uppgifter från Rättsmedicinalverket som analyserar obduktioner på nästan alla som dör i trafiken visar också att andelen alkoholpåverkade förare som mist livet i trafiken har ökat varje år sedan mitten av 1990-talet. Rattonykterhet kostar samhället enorma summor varje år. I samband med alkolåsutredningen sa man i sitt slutbetänkande att de årliga kostnaderna uppgår till cirka 12 miljarder kronor. Men då sägs siffrorna ändå inte visa hela sanningen. Den största kostnaden är naturligtvis alla människor som mister livet eller skadas på grund av att någon sätter sig onykter bakom ratten. Jag tror att det är jätteviktigt att vi har en nollvision mot rattonykterhet som vi jobbar hårt för att nå. Där har vi alla ett ansvar. Ansvaret är större än att bara själv inte köra hem från krogen. Jag tror nämligen inte att det är det största problemet i Sverige där det faktiskt inte anses vara acceptabelt. Ansvaret ligger också i att inte under några som helst omständigheter åka med någon annan som kör påverkad. Då är du genast medbrottsling, och det med rätta. Vi har ett till ansvar, och det är att inte lätta på våra principer när vi åker utomlands där alkoholkulturen kan se annorlunda ut och där det kanske både är mer lagligt och vanligt att köra bil med ett eller ett par glas i kroppen. Det gör tyvärr många svenskar, man "tar seden dit man kommer". Har man väl överskridit en moralisk gräns en gång bör det vara lättare att göra det en gång till. Nästa gång kanske det sker här hemma. Men det är lika illa var man än gör det, för man är en livsfara i trafiken.Jag tror dock att det vanligaste problemet vad gäller rattonykterhet handlar om dagen-efter-körning. Man har varit förnuftig nog att inte köra samma kväll som man har druckit, men förstår inte att alkoholen kan finnas kvar i kroppen dagen efter. Det är nog framförallt här vi behöver satsa på information. Jag tror också att alkolås i alla bilar skulle vara ett bra sätt att bekämpa just den här typen av rattonykterhet. Om det finns ett samband mellan ökad konsumtion och ökad rattonykterhet bör det vara extra aktuellt runt jul. Det är inte bara på julafton och nyårsafton det festas till. Många firar under hela december med advent, lilljular och glöggpartyn för att hinna med hela släkten. Det finns därför anledning att vara extra orolig i trafiken så här års. Så innan du kör, tänk efter en gång till!
...skriver krönikor var fjärde onsdag på ledarsidan
Läs mer om