Tyvärr snedvrider oseriösa lastbilsförare konkurrensen genom att inte följa lagarna om däckmönster, cabotageregler, färdskrivare och fordonsvikt. Tankesmedjan Den Nya Välfärden föreslår därför att polisen ska få möjlighet att klampa lagbrytande chaufförer.
Varje vinter uppstår problem med utländska lastbilar som orsakar kaos och olyckor på våra vägar eftersom de kör utan lagstadgade vinterdäck över drivaxlarna. Enligt en undersökning av Transportstyrelsen och Trafikverket gäller detta drygt fyra av tio utländska ekipage.
Polisen kan bötfälla eller bedöma att föraren gjort sig skyldig till vårdslöshet i trafik. Men vad hjälper det när föraren kör vidare ut ur landet för att polisen inte har möjlighet att hålla kvar dem?
På så sätt undviker utländska aktörer även böter för diverse brott i Sverige eftersom det är väsentligt enklare för svenska myndigheter att driva in en bot från ett svenskt företag än från ett utländskt.
Tankesmedjan Den Nya Välfärden arbetar för ett bättre företagarklimat och rättvisa villkor. Vi pratar med åkare varje dag som uttrycker sin förtvivlan över den rådande situationen.
Det är orimligt att oseriösa aktörer ska kunna lämna landet efter grova lagbrott. Därför vill vi att polisen ska ha möjlighet att kunna förse bilar med hjulkätting för att hindra fortsatt färd, så kallad klampning. Klampningen avlägsnas efter det att föraren åtgärdat felen och betalat eventuella böter. Detta har prövats med stor framgång i bland annat Tyskland.
Cabotage innebär att utländska förare kan utföra tre inrikestransporter under sju dagar i Sverige efter att de lämnat av sin internationella last. Tyvärr fuskas det med reglerna och många utländska förare överskrider både tidsgränsen och antalet körningar. Problemet är att polisen har begränsade möjligheter att utöva tillsyn, eftersom dokumentationskravet endast kräver att åkeriet har dokumenten. Polisen kan därför inte bedöma om reglerna följs när åkeriet har kontoret utomlands.
Våra nordiska grannländer har med anledning av fusket skärpt reglerna för cabotage. I Danmark krävs nu att föraren har med sig dokumentationen i bilen. Finland går ännu längre och kräver att transportbeställaren kontrollerar att transportören har tillstånd och uppfyller andra krav.
Vi föreslår därför att dokumentationskraven på cabotage ska skärpas. Föraren ska ha dokumentationen till hands för att underlätta poliskontroll på plats. Transportbeställaren ska ha ansvaret att se till att transportören är seriös och uppfyller reglerna för cabotage.
Polisen behöver även få mandat och ökade resurser för att kontrollera att reglerna följs.
Den svenska åkerinäringen behöver inte särbehandlas, men när polisen står maktlös inför utländska åkare som inte sköter sig, snedvrids konkurrensen till vår nackdel.
Den Nya Välfärdens förslag syftar till att svenska åkerier ska kunna konkurrera på samma villkor som kollegorna i våra nordiska grannländer. Dessutom kommer den höjda trafiksäkerheten som förslagen medför att rädda både liv och pengar. Regeringen, som säger sig värna arbetslinjen och trygghet, borde därför verka för att förslagen blir verklighet.