Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Staten tar över Saab

De anställdas lönekostnader är Saabs stora utgiftskonto. När skattebetalarna nu övertar ansvaret för lönerna innebär hovrättens beslut därför att Saab i praktiken förstatligas.

Foto: PONTUS LUNDAHL / SCANPIX

Norrköping2011-09-22 03:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

HOVRÄTTEN I GÖTEBORG beslutade i går att bevilja Saab Automobile och två dotterföretag rekonstruktion. Ur en mänsklig aspekt är hovrättens beslut säkerligen positivt. Nu träder staten in och garanterar de anställdas löner. Många Saabanställda har inte fått någon lön sedan slutet av juli.

Hovrätten var inte enig. Hovrättspresidenten Gunnel Wennberg ville fastställa tingsrättens beslut och säga nej till rekonstruktion. Vilket hade inneburit att Saab hade försatts i konkurs. Vilket fortfarande framstår som det enda rimliga. Jag utgår från att hovrätten har säker och tidigare okänd information om att det är ett mycket stort kapital på väg in i Saab. Lagen föreskriver nämligen att rekonstruktion endast ska medges om det finns realistiska förutsättningar för att företaget ska kunna komma i sådant bestånd att det klarar av sådana elementära saker som att betala löner och skulder. Hovrättspresident Gunnel Wennberg anser inte att Saabbolagen når upp till de krav som bör ställas. Saab har enorma skulder, flera återförsäljare har hoppat av, några bilar har inte producerats på flera månader och bolaget saknar industriell ledningskompetens. Till allt detta ska läggas att Saab redan 2009 beviljades en, som det visade sig, framgångslös rekonstruktion.

Mikael Wickelgren är bilforskare vid Gothenburg Research Institute. I en intervju med TT i går konstaterade Wickelgren det uppenbara: "Avgörande för Saabs framtid blir om bolaget lyckas få in några pengar. Annars är det tack och godnatt från bolaget (--) Alldeles oavsett rekonstruktion eller ditten och datten, är det pengar som ska in".

Hovrätten har tagit på sig ett stort ansvar när de hävdar att tillräckligt mycket pengar är på väg in i Saab. Det är en skandal om det senare visar sig att hovrätten nöjt sig med spekulationer om eventuella kinesiska investerare som eventuellt har utfäst sig att gå in med ett stort antal miljarder i en eventuell framtid.

Saab har i stort sett ingen tillverkande verksamhet.

n n De anställdas lönekostnader är Saabs stora utgiftskonto. När skattebetalarna nu övertar ansvaret för lönerna innebär hovrättens beslut därför att Saab i praktiken förstatligas.

n n Jag undrar om näringsminister Maud Olofsson är nöjd med sin nya generaldirektör Victor Muller?

Läs mer om