Spårvagnspoliser kan skapa trygghet
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
På chattsajten passagen.se läser jag t ex inlägg där vissa gator i Klockartorpet beskrivs som "stökiga". En kvinna som funderar på att flytta till Norrköping med sin familj ges rådet att hellre söka ett radhus i Rambodal eller Smedby."Det här är absolut den värsta hållplatsen" sa spårvagnsföraren Bo Liljegren om Klockartorpet till Folkbladet i går. Spårvagnsföraren Jenö Toth berättade att han " inte vågar säga till när de (stökiga ungdomsgäng) lägger upp fötterna på sätet eller struntar i att betala".I början av augusti i år skrev "Michaela" en insändare i Folkbladet där hon var kritisk mot att det " inte finns någon säker upplyst gång- och cykelväg till centrum från Klockaretorpet. De vägar som finns idag är i stort sett stängda för den mörkrädda. De vägar som finns är: 1. Genom Kneippen/ SMHI: mörkt, ensligt och med höga buskage vilket ökar risken för rån, våldtäkter med mera. 2. Bron under Strömmen/Åbackarna/ Himmelstalund: också mörkt, ensligt och höga buskage med samma risker. 3. Spårvagnsspåren längs Hjalmar Brantings gata: trafikfarligt, dessutom ensligt med buskage från spårvagnshållplatsen SMHI. 4. Rakt fram på Hjalmar Brantings gata och under tunneln vid Borgsmo: Även här höga buskar och ensligt".Klockartorpets hyresvärdar, Norrköpings kommun och Östgötatrafiken måste ta våldet och människors oro på allvar. "Stökiga gator" i stadsdelen, "stökiga ungdomsgäng" på vagnarna och otrygga gång- och cykelvägar från och till Klockartorpet, ska inte accepteras.Polisen har en viktig roll att spela. nn När man i Stockholm har särskilda "tunnelbanepoliser" borde vi i Norrköping kunna ha avdelade "spårvagnspoliser" som kan sprida lugn och trygghet på utsatta spårvagnslinjer under vissa kvällar och nätter.