Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Slå vakt om stränderna

Värd att bevara.                 Foto: Hasse Holmberg/Scanpix

Värd att bevara. Foto: Hasse Holmberg/Scanpix

Foto: Hasse Holmberg / SCANPIX

Norrköping2008-05-16 03:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Den 10 mars kom utredningen "Stranden, en värdefull miljö", Ds 2008:21. Utredningen föreslår omfattande uppluckringar i strandskyddet. Regeringen har i en departementsskrivelse nyligen lämnat ett förslag till att kommunerna får möjlighet att planera bort strandskyddet genom den kommunala översiktsplanen. Så kallade "områden för landsbygdsutveckling" får läggas ut, med det enda syftet att upphäva strandskyddet.Debatt
Stranden har alltid lockat människor. När det bebyggs i strandnära lägen försvinner möjligheten för människor att ströva fritt längs strandkanten, göra strandfynd och njuta av det rika livet i vattenlinjen. Detta är ett hot mot allemansrätten. Stranden är dessutom ett viktigt område för många djur. Undantagen och dispenserna har bara blivit fler. Strandskyddet är redan urgröpt och behöver stärkas istället för försvagas. Ett förslag från miljödepartementet ger kommunerna fribrev att upphäva strandskyddet som de vill i stora områden genom beslut i översiktsplan. Mellan åren 2003 och 2006 ökade antal beslut om dispenser från strandskyddsregeln med 40% till drygt 4500 dispenser. I Sverige finns mer än 380 000 km strand och i t ex Arjeplogs kommun finns det fler än 8000 sjöar och 3500 rinnande vattendrag. I Arjeplog finns det 2,6 sjöar och 3 km strand per invånare. Att bygga nära en strand har självklart olika förutsättningar på olika håll i landet. Det kan genom dispenser vara möjligt att bygga nära vattnet där exploateringstrycket är stort samtidigt som det kan vara omöjligt i kommuner med en minskande befolkning. Kommunerna tillämpar ofta reglerna felaktigt och tillsynen från länsstyrelserna och Naturvårdsverket brister. Det stora exploateringstrycket ställer stora krav på att en ny lagstiftning blir tydlig och robust och att tillsynen förbättras. Hänsyn till växt- och djurlivet, som fördes in lagen 1994, har inte alls tagits hänsyn till i den praktiska tillämpningen. Det stora problemet är de större exploateringarna där man upphäver strandskyddet helt och hållet genom en detaljplan. I de fallen ansöker kommunerna till länsstyrelserna, som fattar beslut som inte kan överklagas av till exempel miljöorganisationer. Strandskyddet är inte lämpat för en kommunal hantering där exploatering av attraktiva strandnära områden kan prioriteras före hänsyn till naturen och allmänhetens rätt till strandnära naturupplevelser. Miljöpartiet verkar för att strandskyddet stärks. Det ska vara svårare att upphäva strandskyddet i framförallt tätbebyggda områden, och vi vill att det även framöver ska vara länsstyrelsen och inte kommunerna som avgör strandskyddsärenden (dispens och upphävande). Lagförslaget som finns i utredningen går stick stäv med detta
Läs mer om