Sätt statens pengar på räls
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Tar vi Odell på orden så kommer regeringens försäljningsplaner i en ny dager. Statliga pengar gör givetvis större nytta i nya och upprustade dubbelspår för järnvägar som Ostlänken än vad de gör i ett fastighetsbolag.
Tågresandet ökar dramatiskt. Behovet av underhåll och investeringar i järnvägsnätet är mycket stort. Järnvägstransporter är med nu känd teknik oslagbara för energieffektiva förflyttningar av gods och människor. Tåget släpper ut 0,006 gram koldioxid per kilometer medan en bil orsakar samma utsläpp redan efter 1 meter. För ett flygplan är motsvarande sträcka endast 2 centimeter. Det statliga Banverket behöver uppskattningsvis 100 miljarder kronor i extra anslag under den kommande tioårsperioden. Enligt Banverkets beräkningar är det endast vid anslagsökningar på den nivån som dubbelspåret mellan Järna och Linköping - Ostlänken - kan byggas som planerat. Järnvägens infrastruktur är så nära ett "naturligt monopol" man kan komma, medan fastighetsförsörjning är en naturlig uppgift för marknaden. Privatfinansierade järnvägar är inget fullgott alternativ till statligt betald räls. Arlandabanan ger syn för sägen. Det privata konsortiet A-train som delvis betalat järnvägen mellan Stockholm och Arlanda har fått ensamrätt på trafiken fram till 2040. Det leder till svindyra biljetter och till ett bilåkande fram och tillbaks till Arlanda, som i sig själv släpper ut mer växthusgaser än den inrikes flygtrafiken.
Att lägga pengarna från en försäljning av Vasakronan på ny statlig räls är en klok investering som kommer att ge god avkastning i såväl pekuniära som gröna bokslut.