Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Sämre säkerhet med gemensamt brandförsvar

Bildandet av nytt kommunalförbund för brandförsvaret i Norrköping och Linköping är dåligt underbyggt. Förslaget har tagits fram utifrån fel förutsättningar, och leder till sämre skydd för den enskilde kommuninvånaren och företagen i Norrköping.

Norrköping2009-07-14 03:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Debatt

Här är några av anledningarna: 1. Inte verksamhetsdrivet! Kommuninvånarna har inte ställt några verksamhetskrav som legitimerar ett kommunalförbund. I Norrköping och Linköping fungerar Räddningstjänsterna redan på ett bra sätt, men olika. Dessutom finns ett väl utbyggt och bra fungerande system, mellan grannkommunerna, för att understödja varandra vid större olyckor. Någon effektivitetsvinst för verksamheten finns inte. 2. Demokratiskt underskott! Inflytande för kommunens politiker och invånarnas blir mindre, när en liten direktion ska leda och styra arbetet. Räddningstjänst är en lokal fråga som berör människor lokalt och bör styras lokalt. Vårens aktuella diskussioner om att lägga ner våra deltidsstationer hade då i lugn och ro genomförts av en direktion, långt från den vardagliga verkligen. Vår insyn och möjlighet att påverka verksamheten försämras! 3. Kommunförbund en bra form? Förbundet är det första för verksamhet riktad direkt till kommunmedborgarna och företag. Man ska vara försiktig och vaksam när kommunförbund bildas för kärnverksamhet inom en kommun. Det är OK om det sker för att en enskild kommun inte orkar med sina åliggande eller inte får acceptabel kvalitet på sin verksamhet. Men det förhållandet gäller inte för Norrköping och Linköping. Kommunförbundet tillför här inget nytt eller bättre. 4. Ekonomiskt feltänk! Erfarenheterna visar att bildande av kommunalförbund är kostnadsdrivande. Detta ska motverkas av ägarkommunernas ekonomiska styrning. Några reella besparingar genom sammanläggning av verksamheterna finns inte redovisade och några stordriftsfördelar kan inte noteras. Då kommer besparingskraven att gå ut över den lokala verksamheten. Allas vår säkerhet blir sämre - om en olycka inträffar. 5. Varför politisk brådska? När nu förslaget drivs igenom som ett rent politiskt projekt, så tar man oerhört stora risker med den korta tiden för genomförandet. Vill kommunledningarna skapa något som kan bli en fjäder i hatten - något att peka på som visar att man haft handlingskraft - så borde man vara mån om att i varje fall ge kommunförbundet goda förutsättningar. Det får det inte, om man ska igång till den 1 januari 2010! Flytta fram igångsättningen minst ett år. Det kan i varje fall ge projektet en chans - även om vi inte ser några fördelar utifrån ett medborgarperspektiv.
Läs mer om