Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Risk för urspårning Åsa

Åsa Torstensson (C) är infrastrukturminister. I går meddelade hon att regeringen vill att det ska köras mer tåg på landets kommersiellt intressanta järnvägar.

Foto: PONTUS LUNDAHL / SCANPIX /

Norrköping2009-03-27 03:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Fler tågbolag än statens eget SJ ska få chansen att åka på det statliga Banverkets räls. Genom ett nytt avgiftssystem ska det bli billigare att köra tåg på sträckor och tider som i dag inte är så populära. Och det ska bli dyrare i rusningstrafik på sträckor med stort kundtryck. Det är inget fel på idén. Med nya entreprenörer på spåren kan tågtrafiken växa snabbare och mer effektivt än om SJ ensamt ska bära hela ansvaret. Det återstår förstås att se hur stort intresset är från svenska och internationella transportbolag. Och så är det här med sliten räls, långsam räls, enkelspårig räls, kontaktledningarnas el-kapacitet och brister i signal- och växelsystemen. Konkurrens på rälsen kan komma att gynna resenärerna. Regeringens främsta ansvar är dock att se till så att det finns bra, modern och driftssäker räls att åka på. Smiter Åsa Torstensson ifrån det ansvaret så lär hela konkurrenstänket snabbt spåra ur.
Läs mer om