Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Regionen som floppade

Betty Malmberg (M) var gruvligt besviken. Karin Granbom Ellison (FP) var missnöjd. Staffan Danielsson (C) var kritisk. Yvonne Andersson (KD) tyckte att det var jobbigt.

Norrköping2010-04-01 03:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

I går framträdde de fyra borgerliga riksdagsledamöterna från Östergötland i Centerpartiets lokal på Nygatan i Norrköping.

Jag var där.

Ledare
De berättade om regeringens satsningar på trafiken. På nyhetsplats i Folkbladet reder vi ut begreppen om Norrleder, Förbifarter och Kardon-banor. Här bjuds i stället läsning om regionen som floppade.

Det är bara att konstatera - Östergötland och Fjärde Storstadsregionen har inte lyckats hävda sig i konkurrensen om statliga pengar till viktiga projekt. Beskedet i måndags om att kommunerna och landstingen skjuter till 90 miljoner kronor till järnvägsplanen för Ostlänken hade ingen effekt. Höghastighetståget Ostlänken ges inte ens de 200 miljoner kronor som krävs för att göra en färdig järnvägsplan för projektet.

Yvonne Andersson var öppet självkritisk. Ostlänken är ett viktigt regionalt intresse. Vi har låtit Ostlänken bakas in i den till stor del outredda Götalandsbanan mellan Stockholm och Göteborg. Det gav regeringen argument för att skjuta projektet på framtiden, sa Andersson. Hon har en poäng. Östergötland har t ex bidragit med pengar för Citybanan i Stockholm. I det ursprungliga avtalsförslaget knöts Östergötlands stöd för nya järnvägsspår i Stockholm till bygget av Ostlänken. I det undertecknade avtalet är anknytningen mellan de båda projekten bortflummad i vaga skrivningar. Nu byggs Citybanan medan Ostlänken förpassas till en diffus fjärran framtid.

Vår region är för svag, sa Staffan Danielsson. Så är det.

"Medfinansiering" är ett centralt begrepp i dagens trafikpolitik. Regioner och kommuner måste hosta upp egna pengar om staten ska satsa. De stora regionerna Stockholm och Göteborg förhåller sig dock mycket pragmatiskt till medfinansieringen. Mycket av de lokala pengarna ska komma från trängselskatter. Vad dessa skatter kommer att ge i verkligheten är mycket svårt att veta. Men för att få igenom byggen i sina hemtrakter så uppskattar de inkomsterna till ett lämpligt antal miljarder. Staten tar risken medan regionen tar vinsten.

Östgötarna kanske skulle ha gjort något liknande? Konstruerat en modell där varje biljett på Ostlänken får ett påslag på tio kronor som ska användas till medfinansiering?

n n Den rödgröna oppositionen har nu chansen att ta poäng i Östergötland. Om två veckor ska oppositionen lägga en motion som svarar på regeringens trafikproposition. Jag hoppas att jag då slipper se Östergötlands rödgröna politiker sitta på presskonferenser och vara lika besvikna som vad deras borgerliga kollegor var i går.

Läs mer om