Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Regeringens förlegade syn ger dålig reklam i världen

Norrköping2007-09-12 01:08
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Sverige är som bekant ett litet land i världens norra periferi. Men storlek och läge till trots är vi relativt kända och uppskattade i andra länder. Men frågan är om vi kan hålla placeringen i framtiden.I undersökningen Nation Brands Index får 26 000 personer i alla världsdelar svara på hur de uppfattar Sverige och andra länder i olika avseenden. I den senaste undersökningen kom Sverige på en sammanlagd sjundeplats av 38 länder, men fick silver när det gäller samhällsstyrning. Men i kategorin kulturarv blev det plats 18. Mot Egyptens pyramider och Colosseum i Rom står vi oss slätt.Orsaken till Sveriges goda namn i världen kan till en del tillskrivas kända svenskar som Olof Palme, Astrid Lindgren och Ingmar Bergman. Men svenskarna väcker också beundran för modernitet, kvinnornas frigörelse och frånvaron av djupa klassklyftor. Risken är dock att detta kommer att förändras.Regeringen Reinfeldt gick till val på att införa vårdnadsbidrag, skattesubventioner för hushållsnära tjänster och att avskaffa förmögenhetsskatten. Förslagen hotar att vrida klockan tillbaka: samtidigt som överklassen får skattelättnader använder regeringen skattemedel för att finansiera tjänstefolk för dem som kan betala och uppmuntrar kvinnorna att stanna i hemmet. Får alliansen hållas kommer utlänningar som vill besöka världens modernaste land istället att hamna i en dålig kopia av 1950-talets Sverige.Vi bör vara stolta över Sverigebilden i utlandet. Men konkurrensen är hård - i en globaliserad värld vill alla länder visa upp sig. Regeringens förlegade syn på familjeliv, jämlikhet och fördelning mellan fattiga och rika är inte till någon som helst hjälp när det gäller att göra reklam för Sverige i världen.
Läs mer om