Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Politiska fängelser - opolitiska järnvägar

2004 var ett svettigt år för Thomas Bodström. Som justitieminister var han politiskt ansvarig för fängelserna. Flera spektakulära rymningar från Hall och Kumla skapade ett starkt tryck mot Bodström. Kvällstidningarna och övrig media jagade justitieministern.

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2011-01-04 03:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Kristdemokraternas Göran Hägglund krävde Bodströms avgång. Hägglund var inte ensam. Moderatledaren Fredrik Reinfeldt sa till Aftonbladet (24/9 2004) att "Det är Bodström som är ansvarig. Han borde ha avgått redan när Tony Olsson rymde". (Olsson rymde från Hall 28 juli 2004)

Ledare
Thomas Bodström red ut stormen och satt kvar. Kriminalvårdens generaldirektör Lena Häll Eriksson fick dock brådstörtat lämna sin post. Den dåvarande oppositionens krav på Bodströms avgång var förstås mest politiskt effektsökeri. Helt orimligt var det emellertid inte.

Thomas Bodström hade naturligtvis inget personligt att skaffa med rymningarna. Men justitieministern är chef för det departement som är ansvarigt för fängelsernas bemanning, säkerhet och effektivitet. Ett stort antal fångar som rymmer tyder på allvarliga brister inom justitieministerns ansvarsområde.

Med denna historiska återblick i åminne; hur pass allvarliga brister måste uppkomma inom järnvägen innan frågan blir politiskt laddad och konkret besvärlig för näringsminister Maud Olofsson?

Hon är chef för det departement som är ansvarigt för de 11 904 spårkilometer räls och de 11 428 spårväxlar som krisat, frusit och kraschat två vintrar i rad. Regeringen har dessutom ansvaret för ägandet av SJ; ett bolag som går bra ekonomiskt men oerhört dåligt på spåren. Dramatiska evakueringar och urspårade tåg är bara en sida av myntet. En ögonblicksbild från Stockholms Central i går klockan 17.40 visar på elva försenade och fem inställda tåg. (applikationen Tågtavlan)

Jag kan inte påminna mig att Maud Olofsson grillats av media för järnvägens uppenbara brister. Ingen har krävt hennes avgång. Inga avgångskrav har heller riktats mot vara sig statsrådet Peter Norman (ansvarig för statliga företag) eller statsrådet Catharina Elmsäter-Svärd (ansvarig för infrastruktur). Vad jag minns stod inget av statsråden ens till svars när riksdagens Trafikutskott strax före jul ordnade en stor utfrågning om järnvägsproblemen?

Fängelser och järnvägar är två verksamhetsgrenar där det råder statligt monopol. Regeringen har ingen annan att skylla på när det går snett.
n n Jag är ingen blodtörstig typ i politiken. Men håll med om att det är förbryllande. Ena året är händelser på fängelser politik så att det bara sprakar om det. Ett annat år är händelser på järnvägen inte politik alls.

Läs mer om