Riktig politik är ofta långsiktig, komplicerad och sammansatt. Förbifart Söderköping är ett utomordentligt exempel på hur det kan gå till i verkligheten. I går förmiddag bjöd kommunstyrelsens ordförande Magnus Berge (C) in till typ det femtioelfte mötet om en ny dragning av Europaväg 22 i Söderköpingstrakten.
Jag var där.
Under mer än trettio år har trafikproblemen i Söderköping stötts och blötts. Problemen är väl kända. Dels sommarveckornas broöppningar över Göta kanal. Dels och framförallt alla trafikljkus på E22 genom Söderköping.
I går hade Magnus Berge bjudit in partivännerna och riksdagsledamöterna Anders Åkesson från Kalmar och Staffan Danielsson från Östergötland. Åkesson är extra intressant eftersom han är trafikpolitisk talesperson för Centerpartiet.
2009 meddelade Göta Kanalbolaget att man inte längre var intresserade av ett båtlyft. Efter detta negativa besked har Söderköpings kommun inriktat sig på ett etappvis utbyggnad av E22. Förbifarten är en etapp medan överfarten över kanalen är en etapp för sig själv. Det är ett klokt förhållningssätt.
Trafikverkets kapacitetsbristutredning som lämnades till regeringen i fredags betonar det nationella intresset av en Förbifart Söderköping. Redan 2010 beslutade regeringen att Förbifarten är med i den långsiktiga planeringen av angelägna trafikprojekt fram till 2021.
Anders Åkesson kan frågan om E22 på sina fem fingrar. Jag frågade honom om vad som kan göras för att vägbygget i Söderköping kan sättas igång helst före 2019?
Den här sortens politik påminner om ett "maratonlopp" sa Åkesson. Samla kraft. Ge aldrig upp.
Så är det.