Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Pendeln i fara

Östgötatrafikens styrelse blåser nu till strid för pendeltågstrafiken. Södra Stambanan är överbelastad. Östgötapendeln måste slåss mot alltfler fjärrtåg mellan Stockholm och Malmö/Köpenhamn och mot en växande godstrafik.

Foto: Forsby Jan

Norrköping2010-08-31 03:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Östgötatrafiken är orolig för att pendeltågens fasta avgångstider ska försvinna. Göran Ekdahl är styrelseordförande i Östgötatrafiken. Ekdahl är mycket kritisk till hur det statliga Trafikverket fördelar kapaciteten på Södra Stambanan. I ett uttalande till Folkbladet i går säger Ekdahl att Trafikverkets förslag för 2011 "innehåller oacceptabla försämringar och 2012 hotar rent kaos att bryta ut."

Ekdahl ska inte tolkas bokstavligt. Trafikverket ska snart fatta beslut om de olika trafikbolagens tillgång till spåren under det kommande året. Östgötatrafiken trycker på för att inte förlora sina fasta avgångstider för pendeltågen.

Det gör Ekdahl rätt i. I ett längre perspektiv är det uppenbart att det behövs mer järnvägsräls i Östergötland.

Bygget av Ostlänken skulle säkra tillgången på räls och bra avgångstider för Östgötapendeln.

Läs mer om