Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Östergötland gynnas särskilt av snabbtåg

Gunnar Malm är utredare på regeringskansliet. I går presenterade han sin utredning om snabbjärnvägar i Sverige. Det är ett imponerande arbete han lämnar ifrån sig. Och det ska man kanske begära. Det kostar i runda slängar etthundrafemtio miljarder kronor att bygga räls som det går att köra fort på.

Foto: Anders Wiklund / SCANPIX /

Norrköping2009-09-15 03:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Malm har vägt de stora kostnaderna mot den uppskattade samhällsnyttan. Vägar och järnvägar som kostar mer än de smakar ska inte byggas; det är tanken bakom samhällsnytteresonemang av det här slaget. Gunnar Malm uttalar sig långtifrån tvärsäkert. Det gör han rätt i. Vem kan uttala sig med bestämdhet om hur verkligheterna ter sig femtio, sextio år framåt i tiden? Utredare Malm har använt de beräkningsmetoder som vi nu känner till för att ställa stora investeringskostnader mot samhällsnyttan. Hans slutsats är att det är samhällsnyttigt att bygga samman Stockholm, Göteborg och Malmö med höghastighetsbanor för järnväg. I Östergötland är samhällsnyttan särskilt tydlig. Gunnar Malm räknar med att vår del av landet kommer att gynnas extra mycket av ett järnvägsstråk som förflyttar människor mellan Norrköping och Stockholm på lite drygt 40 minuter. Befolkning och arbetsplatser antas växa med flera tusen personer bara p g a järnvägen. Den stora vinnaren i Malms utredning är Jönköping. Blir höghastighetsbanan verklighet kommer Jönköping att befinna sig en timme och tjugo minuter från Stockholm. Och en timme och tjugo minuter från Köpenhamn! Kartorna för arbetsmarknadsregioner och pendlingsmönster kommer att behöva ritas om. Det är just detta som är den stora vitsen med snabba transporter. Vi blir inte bundna till ett snävt geografiskt rum. Rörlighet skapar möjligheter, relationer, kunskaper och affärer. De nya snabbtågen kommer att skapa minst lika stor dynamik och samhällsomvandling som det en gång så djärva stambane bygget gjorde. För ett par år sedan fick jag en "biljett" till premiärturen med Ostlänken - vår viktiga del av snabbtågssatsningen. Minns jag rätt är biljetten daterad typ 2014. Så snabbt kommer det inte att gå. Men bestämmer sig regering och riksdag för att våga satsa på höghastighetsbanor för järnvägen så är det inte otroligt att Ostlänken viner fram på ett fält nära dig inom tio år.
Läs mer om