Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Omvänd arbetslinje i Östgötatrafiken

Paul "Palle" Håkansson är vd på Östgötatrafiken. Han får tjugo tusen kronor mindre i månaden i lön än vad Östgötatrafiken betalar till Palles föregångare Leif Johansson som har gått i pension. Denna omvända arbetslinje är bara en av flera absurda inslag i de interiörer från Östgötatrafikens ledningsrum som nu rullas upp.

Foto: Sandberg Niclas

Norrköping2010-01-29 03:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Lars "Laban" Bengtsson (S) var tidigare ordförande för Östgötatrafiken. För bara några få år sedan skrev han under ett avtal där Leif Johanssons pensionsålder fastställdes till 55 år. Detta i tider när de flesta av oss kallt räknar med att försöka jobba till minst 67 års ålder för att få en hygglig pension. Leif Johanssons pensionsförmåner är emellertid av det minst sagt generösa slaget. Till Folkbladet i går sa Laban Bengtsson att han visserligen kände till avtalet men "det ligger tio år tillbaks i tiden". Vilket vi nu vet att det inte gjorde. Men det kom inte Bengtsson ihåg i går. Göran Ekdahl (C) är Östgötatrafikens nuvarande ordförande. I ett par avtal har Ekdahl kryddat Johanssons förmåner med ytterligare några miljoner. Arbetsplikten under den nio månader långa uppsägningstiden var reglerad i tidigare avtal. Den strök Ekdahl bort. Till Folkbladet i går sa Ekdahl att han antog att avtalet mellan Leif Johansson och Östgötatrafiken var "från början" (alltså 1999 då Leif Johansson anställdes). "Men det kan förstås ha skrivits om", sa Göran Ekdahl. Helt rätt. Göran Ekdahl har själv undertecknat i vart fall två omskrivna avtal. Men det mindes han tydligen inte i går. Bo Holm (S) var ordförande i Östgötatrafiken fram till år 2004. I Folkbladet i går förnekade han bestämt all kännedom om miljonregnet över Leif Johansson. Holm talar uppenbarligen sanning. Det avtal han skrev med Leif Johansson 1999 var flott men hyfsat anständigt. Det är inte första gången Bo Holm hamnar i kläm. I december 1997 intervjuades han av ÖstgötaCorren. Ett bråk var under uppsegling med dåvarande vd Lennart Arnrup. Corren hade räknat ut att om Arnrup sade upp sig själv från jobbet skulle Östgötatrafiken få betala sju miljoner kronor i "fallskärm" till honom. I Arnrups avtal fastslogs dessutom att om han skulle få sparken skulle ha få fem årslöner och därefter skulle en generös fallskärm utlösas. Correns reporter Susanne Hasselqvist frågade Bo Holm, som då var ordförande för Östgötatrafiken, vad han tyckte om det sanslöst guldkantade avtalet? Bo Holm hade inte något med detta avtal att göra. Det förhandlades fram redan 1982; långt före Holms tid som ordförande. "1982 betecknades den här fallskärmen som fullt normal", svarade Holm. Senare i intervjun säger Bo Holm att "i dag är principen att avtala om en garanti på två årslöner vid uppsägning. Den som säger upp sig själv ska inte ha mer än vanlig uppsägningstid". Möjligen får Bo Holm rätt till slut. Palle Håkansson framstår närmast som en låginkomsttagare i jämförelse med Arnrup och Johansson. I hans avtal slås fast att pensionsåldern är 65 år. Uppsägningstider och pensionslösningar är normalt sunda i vd-branschen. Skulle Palle få sparken på grund av allvarliga förseelser så får han gå utan ett öre. Så inget ont om Palle. Men Östgötatrafikens brokiga ägarskara av politiker från kommuner, landsting och Östsam kan inte bara rycka på axlarna åt det som varit. För att låna ord av en kollega på TV 4 Öst - kontantstoppet i Östgötatrafiken ska inte bara gälla för resenärerna.
Läs mer om