Okunskapen är pinsam
Få företag har så hög svansföring i värdefrågor som The Body Shop, som säljer hud- och hårvårdsprodukter. Deras värderingar handlar om att de vill motverka djurförsök, stödja rättvis handel och försvara mänskliga rättigheter. Det har gett dem många trogna kunder, en av dem är jag.
Foto: Ingvar Karmhed / SvD / SCANPIX
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Att lägga pengar på något är ju att stödja de som får pengarna. Eftersom jag ändå måste köpa tvål och schampo, är det bra att kunna göra det av några som tar ansvar. Att handla av Body Shop har känts relativt bra. Fram tills nyligen. Då knep det i magen när jag såg nya produktserien Moroccan rose. Skyltfönstret skrek ut FROM MOROCCO WITH LOVE. Kundtidningens första uppslag beskrev produkterna från Marocko. En bild visade "The Valley of Roses" som uppgavs ha slänter som "badar i rosor".
Det Body Shop har glömt är att Marocko är en diktatur och grym ockupationsmakt. Landet styrs av diktator Mohammed VI. Att säga vad man tycker är förknippat med förföljelse och fängelse. Sedan 1975 ockuperar Marocko landet Västsahara. Ockupationen bryter mot internationell rätt och FN har fördömt den flera gånger. De som fredligt arbetar för Västsaharas frihet råkar illa ut. När jag frågade var i Marocko "the valley of roses" låg, hade försäljaren i Body Shop-butiken ingen aning. När jag frågade om det låg på ockuperad mark, såg hon ut som ett frågetecken. Jag fick ett telefonnummer till en kvinna på huvudkontoret. Den som svarade där kunde inte ge mer besked än att "det ligger någonstans i Nordafrika". Efter ett tag ringer Body Shops "PR and Values Manager", Maria Ros Jernberg, mig. Hon säger att rosdalen inte är på ockuperad mark. Det bekräftas också av mina egna efterforskningar.
Det hon däremot inte säger är att området är ökänt. Där har många politiska opponenter torterats. Rosorna har vattnats med blod. Body Shop bidrar till västvärldens romantiserade bild av Marocko. Det tjänar bara diktatorn på. Body Shop borde istället stödja de som kämpar för mänskliga rättigheter och demokrati i Marocko och Västsahara. De borde åtminstone ge en nyanserad bild. När jag frågade varför de inte gjorde det, hade "PR and Values Managern" inget svar. Hon har mailat mig att de inte heller kan ta upp det i kundtidningen. Istället kommer de att lägga upp en text på sin hemsida. Inte specifikt om Västsahara. Och inte på en gång. "Men" som hon skriver "det är uppskrivet på ’att göra-listan’." Okunskapen och ignoransen är pinsam. Särskilt för ett företag med så hög svansföring som The Body Shop.