Nu blir det skärpta straff för rattfyllon
Foto: ANDERS WIKLUND / SCANPIX
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
För ett par år sedan uppmärksammades ett fall där en farmor och hennes elva månader gamla barnbarn kördes ihjäl av en rattfyllerist i Umeå. Den som satt bakom ratten hade 2,17 promille alkohol i blodet. Straffet som bara blev 1,5 års fängelse vållade en upprörd debatt.Alla som sätter sig grovt rattfulla bakom ratten tar en kalkylerad och medveten risk och frågan om straffnivåerna för vållande till annans död har diskuterats vid flera tillfällen. En skrivelse från justitiedepartementet föreslår nu ett längre minimistraff när det gäller grovt vållande till annans död - i praktiken ofta grovt rattfylleri i kombination med en dödsolycka. Syftet är bland annat att markera samhällets stränga syn på alkohol i trafiken. Detta ligger helt i linje med våra övriga åtgärder för att visa att samhället ser allvarligt på sådana brott. Det förslag som nu har lagts fram innebär ett höjt minimistraff från sex månader till ett år. Under många år har vi sett att domstolarna dömer ut korta straff för rattfylleri och vållande till annans död. Brottsförebyggande rådet (Brå) har nu på regeringens uppdrag sammanställt domar som bland annat gällt grova fall av vållande till annans död under åren 2001-2005. Totalt gick Brå igenom 128 sådana domar. En klart övervägande del - sju av tio fall - hade någon koppling till ett trafikbrott, framförallt rattfylleri eller vårdslöshet i trafik. Trots att maxstraffet för grovt vållande till annans död är sex år, blir mycket sällan fängelsestraffet längre än två år. Detta sänder ut fel signaler och det är uppenbart att straffen måste skärpas. Den allmänna rättsuppfattningen är att straffet för rattfylleri med dödlig utgång är för lågt. Det är nu dags att markera att vi inte tolererar den här typen av brott och att straffet för grovt vållande till annans död skärps.