Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Norrköping visar klorna

Om Linköping konstrar för mycket så har således Norrköping ett alternativ norrut. Den "klon" kan nog riva upp lite extra förhandlingsvilja i Linköping.

Stjernkvist i Norrköping visar klorna i strider om flygplatser och hälsoskillnader.

Stjernkvist i Norrköping visar klorna i strider om flygplatser och hälsoskillnader.

Foto: FREDRIK PERSSON

Norrköping2013-02-26 06:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Norrköping stod i centrum på fullmäktigemötet i går kväll. Eftersom mötet hölls i Norrköping och befolkades av Norrköpingspolitiker var det helt i sin ordning och precis som det brukar vara.

Men ändå inte precis som det brukar vara.

Norrköping visade klorna skulle man kunna säga.

Jag var där.

Två psykologiskt, ekonomiskt och politiskt stora frågor dominerade mötet. En av frågorna diskuterades flitigt från talarstolen. Den andra svävade liksom runt bland de åttiofem ledamöterna utan att protokollföras mer än som en kort rapport från kommunstyrelsens ordförande Lars Stjernkvist (S).

Stjernkvist rapporterade från ett möte i flygplatsgruppen i Linköping tidigare under dagen. Bakgrunden är välkänd. Norrköpings och Linköpings flygplatser går med stora underskott. Under det gångna året har Lars Stjernkvist och hans kollega Paul Lindvall (M) i Linköping med stegrande intensitet diskuterat förutsättningarna till effektivit samarbete om flygplatserna.

Kanske rentav kraftsamla runt en av flygplatserna och avveckla den andra? Eller som en inledning; i vart fall bilda ett gemensamt flygplatsbolag och samordna trafiken på ett bättre sätt än i dag.

Lars Stjernkvist gav inga helt tydliga besked i sin korta rapport. Några tankeläsarförmågor behövdes dock inte för att förstå att det kärvar i samarbetet. En person som jag talade med i går kväll ifrågasatte för sin del om "det någonsin har funnits ett äkta intresse från Linköpings sida?"

Riktigt så illa är det nog inte. Paul Lindvall i Linköping har 34 miljoner underskottsskäl att vilja få till en förbättring. Till corren.se sa Lindvall i går att hans "personliga åsikt var att vi måste gå vidare här". Vilket betyder att Norrköping, som utan tvekan varit mest pådrivande för samarbetet, kan räkna hem en framgång. Vilket är viktigt. Om samarbetet spricker skulle det kunna innebära att Norrköping blir sittande med en "charterflygplats" som kostar 22 miljoner kronor om året.

Möjligen har det betydelse att Nyköpings kommun enligt vad jag förstår har skickat i väg en trevare till Norrköping om ett eventuellt delägarskap av flygplatsen i Skavsta. Om Linköping konstrar för mycket så har således Norrköping ett alternativ norrut. Den "klon" kan nog riva upp lite extra förhandlingsvilja i Linköping.

Fullmäktigemötets andra stora fråga var ett beslut om att Norrköpings kommun från och med 20 januari nästa år ska ta över ansvaret från landstinget för hemsjukvården. För detta får Norrköping - precis som alla andra Östgötakommuner - 0, 25 procentenheter av landstingets skatteintäkter. Alla partier sa ja till reformen.

Lars Stjernkvist skickade dock med något som kan liknas vid en kloförsedd varning. Norrköping plågas historiskt av en sämre folkhälsa än många andra delar av Östergötland. Landstinget har ett övergripande och utjämnande uppdrag i länet. När varje kommun själv ska ansvara för hemsjukvården ökar risken för ojämlik vård och betydligt ökade kostnader för Norrköpingsborna.

Stjernkvist flaggade för att Norrköping kommer att slåss för ett rättvist system som tar hänsyn till de skiftande vårdbehoven i länet.

Inget lejonvrål kanske. Men nog visade Norrköping klon.

Läs mer om