Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Norrköping står öppet för mutor

Norrköpings kommun har obegripligt svårt att sköta sina upphandlingar under kvalitetssäkrade former.

Lars Stjernkvist bör läsa revisorn Peter Åbrodds rapport mycket noga.

Lars Stjernkvist bör läsa revisorn Peter Åbrodds rapport mycket noga.

Foto: Robert Svensson

Norrköping2013-04-20 06:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

 Trots de juridiskt och politiskt allvarliga och omskakande händelser som avslöjats under de senaste åren så består även uppenbara brister i upphandlingsförfarandet som om inget hänt.

Häromdagen släppte kommunens revisorer en "Fördjupningsstudie av efterlevnaden av kommunens upphandlingsregler." Reglerna är tydliga. Avtal med leverantörer av varor och tjänster som överstiger 284 000 kronor ska upphandlas. Revisionsstudien visar att i 55 av 129 granskade ärenden "har inte avtal kunnat identifieras."

Än värre är att revisionen saknar underlag för djupare analyser. Bristerna i den "interna kontrollen" är nämligen så omfattande att revisorerna inte kan avgöra om svårigheterna att "identifiera" avtal beror på att det inte finns något avtal; eller om det i själva verket finns avtal som ingen känner till och som ingen bryr sig om.

I fördjupningsstudien som undertecknats av ordföranden och vice ordföranden för de förtroendevalda revisorerna Peter Åbrodd (M) och Willy Holmberg (S) konstateras: "Vid insamlingen av avtal från berörda nämnder har det visat sig att de inte har en förteckning över vilka leverantörer avtal har träffats med. (--) Således finns en överhängande risk att otillåtna direktupphandlingar sker i organisationen till följd av den obefintliga kontrollen över vilka upphandlingar som genomförs och vilka avtal som upprättas."

Åbrodd och Holmberg avslutar med bedömningen "att omfattande brister föreligger i de granskade nämndernas styrning och kontroll av upphandling och inköp."

Det är hårda ord från revisorerna. "Otillåtna direktupphandlingar" må låta byråkratiskt och gäspreflexframkallande.

I verkliga livet och som erfarenheten lärt oss är emellertid sådana upphandlingar avgörande möjliggörare för mutor och korruption.

I en särskild internkontroll som revisorerna utfört på Tekniska nämndens kontor framkommer dessutom att beställaren av varor och tjänster i vissa fall är samma person som godkänner fakturan från leverantören!

Revisorerna påstår inte att det finns korrupta chefer och tjänstemän på Tekniska nämnden eller på någon av de andra fyra nämnderna de granskat. Däremot visar de att Norrköpings modell för upphandlingar är sällsynt inbjudande för den beställare eller upphandlare som skulle vilja kapitalisera på den makt över skattepengar som de förfogar över.

Jag vet inte varför Norrköpings kommun har så svårt att få ändan ur vagnen i den här frågan. Många jag talar med nämner en kultur av att "gena i kurvorna" och en vilja att arbeta mer obyråkratiskt och effektivt när varor och tjänster ska handlas in. Vilket är begripligt och ofta positivt ur ett skattebetalarperspektiv. Nervösa tjänstemän som lägger stora delar av sin arbetstid på att ha ryggen fri i alla moment är inte särskilt produktiva i sina uppdrag. Men lösa boliner med skattepengar är heller inte särskilt produktivt.

För att inte tala om rättsprocessers och mutskandalers menliga inverkan på arbetsglädjen.

Läs mer om