FACKFÖRBUNDEN UNIONEN och Ledarna ansökte i går om att Saab Automobile ska försättas i konkurs. Fackföreningarna har tungt på fötterna. Medlemmarna har inte fått ut sina löner. Saab Automobile överklagade samtidigt tingsrättens avslag på bolagets ansökan om rekonstruktion. Hovrätten i Göteborg börjar bereda ärendet i dag. Ett beslut lär komma snabbt. Det vore en regionalpolitisk rättsskandal om bolaget beviljades en rekonstruktion som skulle ge företaget en chans att undvika konkurs under ytterligare några veckor. För att en rekonstruktion ska vara försvarbar krävs att Saab kan göra det trovärdigt att det finns realistiska förutsättningar för företagets fortlevnad. Hur skulle det gå till?
Saab har inte tillverkat några bilar på flera månader. I augusti såldes endast några tiotals nya Saabbilar. Bolaget har slut på kontanter och miljardstora skulder. Styrelsemedlemmarna har hoppat av. VD: n har hoppat av. Ägaren Victor Muller har ingen kompetens att driva ett stort industriföretag. I vilket annat företag som helst skulle bolaget ha varit i konkurs för länge sedan. Jag lider med de anställda som alltför länge manipulerats att stanna kvar i det topplockslösa företaget.
Maarten van der Pas & Robert van den Oever Nieuw arbetar som ekonomijournalister i Holland. I början av förra året gav de ut boken "Spyker. Een Dollemansrit" (Spyker. En vansinneskörning)
Boken recenserades av Per Holmer i Svenska Dagbladet den 20 februari 2010. Redan då fanns det således tillgänglig information i massmedia om vad för slags affärsman som Saab-räddaren-i-nöden Victor Muller egentligen var.
I förordet skriver författarna: "Han (Victor Muller) är ett fenomen: charmerande, slängd i käften, välskräddad, pojkaktig, energisk, slipad, framgångsrik i affärer. Han skiftar raskt växel, är en toppförsäljare, gåpåare och utomordentligt kommunikativ bluffmakare".
Men det var som om vi inte ville ta till oss den informationen. Muller var ett nationalhelgon. Ingen skurk.
Basta.WA