Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Mer gas i bussen

Norrköping2008-04-22 03:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
I Östergötland drivs drygt 30 procent av kollektivtrafiken med förnyelsebara drivmedel och främst då biogas producerad på orten. Det ger oss en förstaplats bland landets trafikhuvudmän. Med andra ord är det illa ställt även inom kollektivtrafiken och stora omställningar kommer krävas. Mer måste göras av oss alla. För att öka trycket på leverantörer av fordon och alternativa drivmedel har därför ÖstgötaTrafiken beslutat att all vår trafik ska drivas med förnyelsebara drivmedel senast 2015. Detta beslut innebär att nära 400 fordon inom en snar framtid kommer minska utsläppen för vår del med 18 000 ton varje år. ÖstgötaTrafiken kommer vara först i landet med att köra alla sina fordon på förnyelsebara drivmedel. Det är mycket viktigt att kollektivtrafiken går i bräschen för att går över till framtidens miljövänliga fordon. Vi måste ta vårt ansvar. Vi kan inte stjälpa över det på andra. Våra resenärer och allmänheten kommer också snart att kräva det. Hela vår bransch har nu en unik möjlighet att ytterligare flytta fram positionerna som det klimatvänliga transportsätt vi hittills varit. Privatbilismen har allt för länge fått fördelar. I takt med att trängseln ökar måste fler satsningar på kollektivtrafik göras. I Östergötland har vi inlett en dialog med Svensk Biogas om hur vi löser vårt kraftigt ökade behov av lokalt producerad biogas. Vi har även påbörjat diskussioner med fordonstillverkare där vissa visar stort intresse. Tillsammans med bland annat Svensk Biogas sätter vi nu igång ett stort utvecklingsarbete som kräver att alla samarbetar för att nå målet med en fossilfri trafik. Kollektivtrafiken har många fördelar bara genom att nyttjas på rätt sätt. Våra kunder är friskare, vi minskar utsläppen och bidrar till färre olyckor med sjukskrivningar som följd. Vi vill se mer satsningar från regeringshåll. Klimatberedningens förslag om utbyggd infrastruktur för järnvägstrafik är bra men det räcker inte och det tar lång tid att genomföra. Förslag om skattelättnader för företag och de privatpersoner som ställer bilen och åker kollektivt är ett bra steg framåt i det korta perspektivet för att främja ett förändrat beteende. Fler incitament till kollektivtrafikens fördelar behövs. Ska svensk tranportsektor ha en framtid krävs det att alla slutar prata och istället agerar. Vi har påbörjat vårt arbete. Nu vill vi se att alla inblandade ställer upp. Satsa på lokalt producerat bränsle, vi kan inte fortsätta importera våra egna drivmedel. Idag finns en tydlig acceptans för satsningar på klimatfrågorna. Även om vårt beslut om att ha ställt om all vår trafik till 2015 är tufft, är vi övertygade om att vi kommer klara det. Ni andra som inte redan insett att ni också måste vidta åtgärder kommer att tvingas till det. Vårt fokus är biogas men vi är öppna för den nya tekniken som kommer. Leverantörer och tillverkare måste bara kunna möta upp våra krav.
Läs mer om